Adriansens Marc Adriansens -1

De klare kijk van West-Vlaamse topondernemers. Marc Adriansens (ICO): “Globalisering zal in vraag gesteld worden.”

ZEEBRUGGE - In deze bijzondere tijden, laten we graag bijzondere West-Vlaamse ondernemers aan het woord en geven hen een forum om hun visie te vertolken. Vandaag Marc Adriansens, topman van ICO, de belangrijkste autobehandelaar in de haven van Zeebrugge.

"Wie had ooit gedacht dat we in zo’n situatie zouden terecht komen met dergelijke recessie tot gevolg", aldus Marc Adriansens. "De budgetten die we allemaal hadden opgemaakt op het einde van vorig jaar mogen we allemaal in de vuilbak gooien. In België wordt er een recessie van 10% verwacht OESO sprak zelfs van 30%. Als ondernemer proberen wij ons zo goed en snel mogelijk aan te passen aan het nieuwe ‘normaal’. Digitalisering wordt noodgedwongen en in versneld tempo doorgevoerd. Zaken zoals telewerk en video meetings hebben hun voordeel bewezen en zullen in de toekomst ook meer van toepassing zijn."

Wat met de autosector?

Volgens de topman van ICO, zal globalisering in vraag gesteld worden. Zeker voor essentiële producten als beschermingsmateriaal en voedingsproducten. "De cruciale vraag daarbij is hoelang deze crisis zal duren", zegt Adriansens. "Sommige studies spreken zelfs van 8 tot 10 jaar voordat we terug op hetzelfde niveau zullen zitten als vóór de uitbraak van covid-19. Op korte termijn verwachten we een snelle opstoot na het stopzetten van de maatregelen, gevolgd door een terugval en een gestage herstelperiode van enkele jaren. Het consumentenvertrouwen zal hierin heel belangrijk zijn. Vandaag staat dit op een dieptepunt. Het is heel positief  dat de overheid steunmaatregelen aanbiedt zoals technische werkloosheid zodat beiden -consument en bedrijf- kunnen overleven. Wat de auto-industrie betreft, verwachten we een relatief snelle opstart van de Europese fabrieken. De Japanse producenten hebben echter de intentie om pas half mei terug van start te gaan. De verkopen in Europa zijn dramatisch. Momenteel is er een terugval van 60%. Op jaarbasis verwacht men dat er 20 à 30% minder wagens zullen verkocht worden. Tevens bekijken de bedrijven hun logistieke ketens en proberen het stockeren te beperken door over te gaan op ‘built to order’. Dit was ook de intentie bij de vorige financiële crisis. Dit is toen niet gelukt omdat er steeds een vertraging zit op de ‘supply demand’ van de wagens. Telewerk en video meetings doen ook vermoeden dat er in de toekomst minder verplaatsingen zullen nodig zijn. Autoproducenten waren enorm aan het investeren in milieuvriendelijke wagens. Gevreesd wordt dat dit vertraging zal oplopen wegens beperkte budgetten."

Wat met de Brexit?

Marc Adriansens kijkt ook verder dan corona. Want finaal is er ook nog zoiets als het niet eenvoudige dossier met de naam Brexit. "De ambassade vertelt ons dat Boris Johnson nog steeds wil doorgaan met de plannen en tegen het einde van het jaar uit de EU zal stappen, dus geen verlengingen", aldus Marc Adriansens. "Dit kan een bijkomend negatief effect hebben op de groei van de economie, in West-Vlaanderen in het bijzonder."