VDL Citea SLFA-180 Hybrid for De Lijn

De Lijn plaatst zijn grootste order ooit in Roeselare

ROESELARE - De Lijn heeft bij de busgroep VDL een order geplaatst voor 200 hybride Citea’s. Nooit eerder ontving VDL Bus & Coach een order van deze grootte van De Lijn. De eerste leveringen van deze nieuwe bestelling staan gepland voor de tweede helft van 2020 en de bussen gaan op diverse locaties in Vlaanderen rijden. Het nieuws komt als een geschenk uit de hemel gevallen voor de VDL-site in Roeselare, dat het order mag verwerken. Bij VDL in Roeselare zijn zo'n 700 mensen aan de slag.

“Dit order is een bevestiging van de lange termijn relatie die we door de jaren heen met De Lijn hebben opgebouwd”, zegt Filip Malefason, directeur VDL Bus & Coach Belgium. “Door de inzet van hybride Citea’s draagt De Lijn bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden. In combinatie met de geluidsreductie die de hybride bussen realiseren ten opzichte van conventionele dieselbussen, betekent dit een verbeterd wooncomfort voor de stadsbewoners. Met volle batterijen kunnen de hybride bussen grote afstanden volledig elektrisch rijden, dit is vooral zeer gunstig voor het rijden in de lage emissiezones van de 13 Vlaamse centrumsteden.”
Volgens Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn is deze bestelling de grootste in de geschiedenis van De Lijn en levert ze een belangrijke bijdrage voor de Vlaamse luchtkwaliteit en klimaatdoelstellingen. "Dankzij deze 200 bussen besparen we jaarlijks een miljoen liter diesel en daalt de uitstoot van CO2 met 2.640 ton”, aldus Kesteloot.

Nieuw hybride concept

De nieuwe generatie hybride Citea’s is ontwikkeld op basis van de ervaringen die De Lijn en VDL Bus & Coach hebben opgedaan met de geleverde voertuigen in het verleden. Dankzij een nieuwe en compacte ‘high-power’ batterijtechnologie kunnen deze hybride bussen onder andere in stadscentra en lage emissiezones als een volledige elektrische bus worden ingezet. De Lijn heeft voor een hoge batterijcapaciteit gekozen waardoor de bussen met 100% geladen batterijen tot 30 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Alle hybride bussen worden ondersteund door een generator die voldoet aan de strengste huidige Europese milieunormen en deze kan naar behoefte worden ingeschakeld om de batterijen bij te laden. Daarnaast kunnen de batterijen via een CCS Combo2 laadstekker geladen worden. In de toekomst kan de elektrische autonomie van de hybride bussen verder worden vergroot door deze uit te breiden met een snellaadoptie. Hiermee kunnen de bussen middels een in de laadinfrastructuur geïntegreerde pantograaf geladen worden.