Van Dyck Fons IFB-2019- deel 2-173

Fons Van Dyck gebruikt de Beatles als metafoor voor familiebedrijven

KORTRIJK, GENT - Op de Dag van het Familiebedrijf was Fons Van Dyck -auteur, merkenbouwer, expert familiebedrijven en marketing specialist - één van de sleutelgasten. Hij schudde, met een expliciet pleidooi pro goed ondernemerschap, veel bedrijfsleiders wakker. Want, zoals de zaak Thomas Cook nog bewees, niemand heeft het eeuwig leven. Ook bedrijven dus niet. Maar met de juiste attitude en principes kom je heel ver, aldus Van Dyck die ook de Beatles ten tonele  voerde.

Van Dyck opende zijn discours met een schot voor de boeg. Hoeveel mensen in de zaal denken dat hun bedrijf nog lang overleeft? Op enkele uitzonderingen na, gingen in de gotische aula van de Gentse Handelsbeurs, zowat alle wijsvingers tegelijk de lucht in. "Hoezo?", reageerde Van Dyck? "Kennen jullie dan het verhaal niet van de ooit zo succesrijke Saab, een automerk waar yuppies zo graag mee reden? Of van Kodak? Of van Apple dat twintig jaar terug aan de rand van de afgrond stond? Of dichter bij huis van Thomas Cook? En heeft Amazon-baas Jeff Bezos recent niet gezegd dat ook Amazone gedoemd was om vroeg of laat te verdwijnen?"

Van Dyck bracht zijn toehoorders dus meteen bij de les. De levensduur van bedrijven wordt steeds korter. De vraag luidt dan: bestaan er probate principes die bedrijven alsnog onsterfelijk kunnen maken in deze disruptieve tijden? Jawel, meent Van Dyck. CEO's van onsterfelijke ondernemingen zullen vier gezonde principes rigoureus toepassen: zich slim aanpassen  aan een veranderende wereld (1), met een eenduidige strategie aantonen hoe de doelen te bereiken (2), medewerkers, stakeholders, partners én klanten verbinden in een uniek en sluitend systeem (3) en tot slot waken over het DNA (identiteit en cultuur) van het bedrijf op de lange termijn (4).

Supergroep Beatles

Van Dyck wees er ook op dat binnen familiebedrijven het geheel altijd meer moet zijn dan de som van de individuen en nam de Beatles als voorbeeld en metafoor. "Alleen waren John, Paul, Ringo en Georges allicht nooit zo fantastisch", aldus Van Dyck. "Maar samen vormden ze, elk met hun karakter en talenten, jarenlang een supergroep. Al viel die supergroep door conflicten, door te grote ego's en te kort aan lange termijn visie, ook uiteen. CEO's weten waar ze moeten op letten. Of om een Zuid-Afrikaans gezegde te gebruiken: If you want to go fast, go alone, if you want to go far, go together."