De Brexit heeft een grote economische impact op Vlaanderen. Samen met Nederland en Frankrijk behoort Vlaanderen tot de meest getroffen gebieden binnen de Europese Unie. Heel wat kmo’s zullen de komende maanden hun strategische businessplannen moeten herzien en zich noodgedwongen heroriënteren naar nieuwe markten, producten en diensten. Zij moeten bijvoorbeeld nieuwe afzetmarkten zoeken of een diversificatiestrategie opzetten. Ook bepalingen uit het EU-VK handels- en samenwerkingsakkoord, zoals de nieuwe Britse invoertarieven, oorsprongsregels en andere douaneformaliteiten, maken het nodig de bedrijfsvoering te herbekijken.
Voor deze belangrijke strategische oefening geeft Vlaams minister van Economie Hilde Crevits een duwtje in de rug. De Brexit veerkrachtsubsidie ondersteunt bedrijven die direct of indirect getroffen zijn door de Brexit. Met deze steun krijgen zij ruimte om hun strategische businessplannen duurzaam om te vormen en vervolgens die transformatie toe te passen.
Veerkrachtsubsidie om te heroriënteren
Ondernemers kunnen de Brexit veerkrachtsubsidie vanaf vandaag, 1 februari 2021, aanvragen via VLAIO (www.vlaio.be/brexitveerkracht). Het gaat concreet om een samenwerking tussen een projectindiener (= een ondernemer die hinder ondervindt) en een externe private dienstverlener (= consultancybureau, kennisinstelling of studiebureau), die de kmo bijstaat bij deze strategische heroriëntatie. De subsidie geldt voor de personeelskost bij de externe dienstverlener en de eigen personeelskosten van de projectindiener, en dit telkens voor maximaal 25.000 euro. In totaal kan een kmo voor zijn project minimaal 20.000 euro en maximaal 50.000 euro Brexit steun ontvangen, waarbij de steun 50% bedraagt van de totale projectbegroting kan zijn.
Dubbel hard getroffen
Volgens Vlaams minister van Economie Hilde Crevits mag de impact van de Brexit op onze bedrijven niet onderschat worden, nu het Verenigd Koninkrijk sinds 1 januari effectief uit de EU is gestapt. “Met deze Brexit veerkrachtsubsidie willen we ondernemers in staat stellen zich om te vormen, nieuwe markten te verkennen of te diversifiëren”, aldus Crevits. “De coronacrisis duwt de Brexit nog steeds wat op het achterplan, maar de uitdaging blijft groot. Bedrijven die handeldrijven met of in het VK worden vaak dubbel getroffen in deze moeilijke maanden.”