vanomobil

Ignace Coudron (Vanomobil) blijft ondernemen in moeilijke tijden

DEERLIJK - Vanomobil, dat in 2018 een nieuw greenfield investering deed in Deerlijk, bevindt zich in een dezer dagen niet evidente sector (vakantie, vrije tijd). Het bedrijf is dé expert voor verhuur en verkoop van motorhomes. Maar CEO Ignace Coudron vecht via zijn upgedate website als een leeuw terug om zijn business zuurstof te geven met een sterk staaltje aangepaste strategie. Want ooit - en hopelijk niet eens zo ver af - moet een nieuwe horizon gluren, toch? 

"De laatste week gingen ook wij door een achtbaan van emoties en sprongen van plan naar plan om", alldus CEO Ignace Coudron van Vanomobil. "Ook in productie was het een hele uitdaging om het evenwicht te vinden tussen het welzijn van onze medewerkers en ons bedrijf. Finaal hebben we iedereen die angstig was, de kans gegeven om in de technische werkloosheid te stappen, waar het grootste deel van bijna 50 medewerkers is op ingegaan. Momenteel hebben we nog een kleine activiteit in de productie (6-tal moedigen) en houden we een permanentie op de commerciële diensten verkoop/verhuur, accessoireshop en klantenrelaties."

De coronacrisis komt bijzonder ongelegen voor het bedrijf, dat nog maar 2 jaar terug een kwantumsprong had genomen met een enorme investering in de nieuwe showroom te Deerlijk. Daar bovenop kocht Vanomobil ook nog een stuk grond naast de nieuwe showroom te Deerlijk (investering van 1.5 miljoen euro) als buffer voor groei en als geloof in de toekomst. "Maar nu zijn we even niet meer bezig met de groei van ons bedrijf maar met het overleven van ons bedrijf", aldus de CEO. "In de maanden maart, april en mei realiseert Vanomobil immers 50% van de jaarlijkse omzet. Maar we zouden geen West-Vlamingen zijn als we ook niet reactief zijn."

Koop Belgisch

Concreet was Coudron de vorige week dag en nacht in de weer om de drie commerciële activiteiten (verhuur, accessoireshop, verkoop) ook met een gesloten showroom te ontwikkelen. "Voor ons huurpark van méér dan 100 motorhomes hadden we reeds een uitgebreide website met heel veel foto’s, info en een systeem waarbij je online de correcte prijs voor de door klanten gewenste periode automatisch kon uitrekenen", zegt Coudron. "Momenteel hebben we vooral uitstel gedrag maar we verwachten ons eraan, éénmaal de piek voorbij is, op een stormloop van boekingen. Immers, het reizen met een motorhome één van de weinige vakanties waar je de periode wel al kunt vastleggen, maar kunt wachten tot de dag van het vertrek om de bestemming te kiezen. Vermits de verschillende reisbestemmingen maar op heel korte tijd en verschillend van land tot land, zullen vrijgegeven worden, leent een motorhome zich perfect voor de ontdekking van je favoriete Europees land deze zomer. Onze drie accessoireshops (Deerlijk, Hoogstraten en Tremelo) zijn uiteraard gesloten, maar we hadden sinds enkele maanden een webshop project die we tegen een versneld tempo hebben afgewerkt en die nu reeds online staat om het mogelijk te  maken aan onze klanten om de uitstappen in de post-corona periode reeds volop voor te bereiden. In de filosofie Koop Belgisch hopen we dat in een wereld die overheerst wordt door de Nederlandse webshops, onze klanten en in het algemeen de Vlaamse motorhome-gebruiker de reactie heeft om eens een bezoekje te brengen aan onze webshop https://shop.vanomobil.be/."

Virtuele showroom

Ook voor de verkoop werd een oplossing gevonden voor de gesloten showrooms. "Van de 20 populairste motorhomes hebben we inderdaad een virtueel bezoek laten uitvoeren die we gegroepeerd hebben in een virtuele showroom", aldus nog Coudron. "Bij het bezoek van onze virtuele showroom is er tijdens de werkuren telkens een camper adviseur beschikbaar per telefoon om je verder te begeleiden in je zoektocht."

info: https://verkoop.vanomobil.be/nl/virtual-showroom.