Kortrijk project trambus

Kortrijks stadsbestuur wil Champs Elysées mét trambus

KORTRIJK - Het stadsbestuur van Kortrijk heeft maandagavond het licht op groen gezet voor een trambus die het centrum van de stad via de Doorniksewijk moet verbinden met Hoog-Kortrijk. Om dat plan te realiseren werd al een akkoord ondertekend met de administratie Wegen & Verkeer. Om het project daadwerkelijk te realiseren moeten twee grote hinderpalen genomen worden. Eén: de lokale middenstandsorganisatie Unizo, die tientallen winkels langs de Doorniksewijk vertegenwoordigt, moet partner worden in het verhaal. Twee: de bal ligt in het kamp van de vervoersmaatschappij De Lijn die per trambus (er is spraken van 12 voertuigen) 1 miljoen euro moet uitrekken.

Volgens burgemeester Vincent Van Quickenborne hebben de stad (6 miljoen euro) en het Agentschap Wegen & Verkeer (4,5 miljoen euro) al middelen vrijgemaakt om het project te doen slagen. Een trambus inzetten zorgt volgens het stadsbestuur voor een ontegensprekelijke meerwaarde. Diepgravende studies hebben immers uitgewezen dat er 750.000 reizigers per jaar het vervoermiddel zouden gebruiken. Om het met de woorden van het stadsbestuur en enige dichterlijke overdrijving te zeggen: de Doorniksewijk moet een soort van Champs Elysées van Kortrijk worden waar iedereen beter van wordt: studenten, ondernemers, burgers, bezoekers en jawel ook middenstandszaken langs het parcours, ook al moeten die (opnieuw) anderhalf jaar werken slikken voor hun deur. Schepen van Economie Arne Vandendriessche benadrukte dat de schade voor de middenstand tot een minimum moet beperkt blijven en dat er in dit verband ook naar creatieve oplossingen moeten gezocht worden (voorbeeld: tijdelijk onderkomen van een winkel in centrum Kortrijk om zo de leegstand te drukken).

Bevraging bij de middenstand

In het meest optimistische geval zou de trambus in 2024 operationeel zijn. Het voertuig, dat in oktober 2015 al eens werd uitgetest, zou langs de Doorniksewijk (het beste tracé van de vijf onderzochte trajecten) in twee richtingen rijden, het normale verkeer in één richting (stadscentrum binnen). Er wordt, in naam van de belangen van de middenstand, gedacht aan de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen. Volgens burgemeester Vincent Van Quickenborne is het cruciaal om Unizo bij alle stappen te betrekken. Unizo liet al weten positief te staan in grote lijnen, op voorwaarde van transparante communicatie over de hele lijn, met aandacht  voor de belangen van de winkeliers.

Een bevraging bij de 70 middenstanders moet nu duidelijk maken of ook zij positief staan. "Dit is een historische dossier, want Kortrijk zou de eerste stad in Vlaanderen zijn met zo'n vooruitstrevend mobiliteitsdossier", aldus de burgemeester die het voorbeeld van de Franse stad Metz als rolmodel naar voor schoof. Schepen van Stadsplanning Woud Maddens voegde er aan toe dat er de komende jaren langs het hele traject wel voor 200 miljoen euro aan vastgoedinvesteringen, en dat via 35 verschillende dossiers, op komst zijn.

Achillespees

Dé Achillespees van het hele dossier ligt zonder veel twijfel bij De Lijn die zich nog niet heeft geëngageerd. Op 2 maart is er een overleg gepland. Maar je moet heus geen helderziende zijn om in te zien dat De Lijn wel door meer centrumsteden zal bestookt worden met de vraag om ook in hun stad te investeren in een trambus. En wat dan? Vincent Van Quickenborne maakt zich sterk: "Wij zijn de eerste stad met een concreet en een vrij sterk dossier, en we zijn de bevoegde Vlaamse minister Lydia Peeters ook al gaan overtuigen van ons plan", aldus de burgemeester.