Afbeelding13 Foto Marc Herremans

Minder telewerk, en dus opnieuw meer in de file

Sinds midden februari is de congestie op onze wegen toegenomen in vergelijking met vorig jaar. En dat is niet onlogisch aangezien het verplichte telewerk een maand geleden op de schop ging. De cijfers komen van Belgian Mobility Dashboard, een initiatief van werkgeversorganisatie VBO en automobiel- en tweewielerfederatie Febiac.

"De toename van de congestie is wellicht deels toe te schrijven aan het einde van het verplichte telewerk op 7 maart", zo laten beide organisaties weten in een persbericht. "Ook de wegenwerken op de grote verkeersassen speelden waarschijnlijk een rol."

Dagelijks 6 minuten in de file

De toename van de congestie brengt ook extra maatschappelijke kosten met zich mee. De files hebben dit jaar al 901 miljoen euro gekost, wat neerkomt op een stijging met 6 procent ten opzichte van 2021.

Het gemiddelde tijdverlies per werknemer per dag sinds het begin van het jaar is daarentegen licht gedaald (-7 procent) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het dagelijks verlies komt nu neer op 6 minuten en 11 seconden. Die lichte daling zou te maken hebben met minder drukte in januari en tijdens de weekends. De congestie is tenslotte nog steeds het grootst op vrijdag.

"De komende maanden zal blijken of die tendens aanhoudt", zo besluiten VBO en Febiac. "Want ook andere factoren zouden een invloed kunnen hebben op onze mobiliteit, zoals het structurele telewerk, de voorkeur voor de trein als gevolg van de stijgende energie- en brandstoffenprijzen en de populariteit van fietsen en steps in de steden."