Ocular

Nicolas Vanden Avenne pleziert winkeliers met digitale bezoekersteller

ZWEVEZELE - Ook gezien hoe bepaalde winkeliers, bij de heropening van hun zaak, op bijna middeleeuwse manier het aantal bezoekers telden dat over de winkelvloer kwam? En dat in de eenentwintigste eeuw. Het Zwevezeelse Ocular heeft de digitale oplossing nochtans zo bij de hand: een hoogtechnologisch systeem dat meet én klanten informeert, en bovendien nog eens interessanta data sprokkelt voor de winkelier zelf.

Het Zwevezeelse bedrijf Ocular lanceert een digitale bezoekersteller, om in winkels en publieke ruimtes bezoekersaantallen te monitoren. Op een display zien klanten en bezoekers bovendien meteen of ze de ruimte mogen binnengaan of nog even moeten wachten. Het kant-en-klare systeem kan snel geïnstalleerd worden, er moet alleen elektriciteit voor voorzien zijn. “Om maar 1 klant per 10 vierkante meter te kunnen garanderen, moeten winkels hun bezoekers tellen", vertelt Nicolas Vanden Avenne, CEO van Ocular. "Dat is nu vaak moeilijk, omdat ze er extra mankracht voor nodig hebben. Daarom zochten we naar een automatische oplossing, om dat zo slim en zo efficiënt mogelijk te doen.”

Het systeem van Ocular bestaat uit een combinatie van een staander, sensoren en een display met hoogtechnologische software. De sensoren tellen anoniem het aantal bezoekers die de ruimte binnenkomen en verlaten. De software berekent in realtime de bezettingsgraad. Op een digitale display aan de ingang krijgen wachtende klanten een rood of groen scherm te zien. Zo weten ze of en wanneer ze kunnen binnengaan. Extra voordeel is dat daardoor geen medewerkers moeten tussenkomen: veiligheid gegarandeerd dus. Alle data zijn voor de winkel in kwestie meteen beschikbaar op een online dashboard. "De installatie is plug-and-play", vertelt Nicolas Vanden Avenne. “Er zijn geen aanpassingen nodig aan de bestaande inrichting en het systeem wordt in een minimum van tijd geïnstalleerd. De klant moet enkel een stopcontact voorzien. In winkels met meerdere in- en uitgangen kunnen trouwens meerdere systemen aan elkaar gekoppeld worden.”

Future-proof

Ook na de coronacrisis kan dit systeem nog ingezet worden. “De realtime data over de bezoekersaantallen bieden interessante inzichten: hoeveel klanten of bezoekers zijn er op welk moment van de dag, op welke dagen is het het drukst, hoe lang blijven ze gemiddeld, enzovoort", aldus nog Vanden Avenne. "Het zijn relevante analytics om marketingacties op te baseren of om bepaalde bijsturingen te doen.”

Ocular verkoopt en installeert de systemen enerzijds zelf, en zet tegelijk partnerships op met verdelers. Er is intussen al interesse uit Nederland en Frankrijk. Het systeem kan ook ingezet worden in musea en bezoekerscentra, eens die weer mogen opengaan.