K in K

West-Vlaamse bedrijfswereld steunt massaal gezondheidsactie van K in Kortrijk

KORTRIJK - Met een originele actie wil K in Kortrijk vanaf dit weekend het dragen van mondmaskers aanmoedigen. Het winkelcentrum zal kortingen en cadeaukaarten aanbieden aan kopers die langs komen. Volgens manager Dominique Desmeytere zijn nogal wat shoppers corona immers al helemaal vergeten en dringt sensibilisering zich nog steeds op. De hele operatie wordt logistiek mee ondersteund door een hele rist Kortrijkse bedrijven.

Heel wat West-Vlaamse firma’s snelden meteen ter hulp toen K in Kortrijk zijn actie 'Laat je mondmaskers niet vallen' lanceerde. “We zijn zelf verwonderd hoeveel respons dit teweeg bracht bij de bedrijven", aldus Dominique Desmeytere namens K in Kortrijk. "Dat is een goede zaak, want gezondheid moet de hoogste prioriteit blijven."

De campagne die dit weekend opstart, wordt mee mogelijk gemaakt en/of ondersteund door onder meer Safe and Clean uit Torhout (dispensers) en Tonickx uit Kortrijk (mondmaskers). Daarnaast wordt heel wat animatie voorzien om de campagne te doen slagen. Ook daar verlenen de kmo's uit de regio volop hun steun. De commercialisatie en de bijhorende animaties worden aangestuurd door Kapcon uit Marke en M-Events uit Kortrijk. De kledij van de personages werd gemaakt door huis Maes uit Tielt. Al het grafische werk rond de personages gebeurt door studio Tornado uit Waregem. De social media campagnes gebeuren door ThinkEdge uit Kortrijk. Ook garage Vandecasteele (Kortrijk) en Roelandt Sign & Print (uit Kuurne) zijn partners in het hele verhaal.

Angst voor tweede golf

Desmeytere zag dit weekend dat heel wat bezoekers van zijn winkelcentrum het niet meer zo nauw nemen met de beschermende coronamaatregelen. Nochtans zijn de richtlijnen aan de ingangen duidelijk, stelt hij. In Het Nieuwsblad legt de manager uit: "Het schouwspel was niet om aan te zien. Corona blijkt voor velen tot het collectief geheugen te behoren. Weinigen zijn zich blijkbaar nog bewust van de risico’s en de gevolgen van dit virus, dat in een mum van tijd de kop weer kan opsteken. Dergelijke situaties boezemen ons angst in en we willen absoluut niet mee de motor zijn van een tweede uitbraak."

Het winkelcentrum neemt nu een reeks maatregelen om bezoekers aan te zetten toch wat voorzichtiger te zijn. Het dragen van een mondmasker moet de norm worden, zegt Desmeytere. Aan alle ingangen van K in Kortrijk komen bijkomende dispensers met handgels. Verder zullen animatoren mensen aansporen om de regels rond afstand houden te respecteren en zullen stewards ook mondmaskers uitdelen aan shoppers die er geen hebben. "Wie op een drukke zaterdag plichtbewust zijn of haar mondmasker draagt, kan zijn aankopen volledig terugbetaald krijgen. We willen een veilige hub zijn", besluit Desmeytere. Via het camerasysteem zullen lukraak mensen met een mondmasker worden uitgepikt.