Bar Bernard corona 2

West-Vlaamse bedrijven Visix en Prostor lanceren hun horeca-oplossingen

WATOU - Na bijna 3 maanden volledige lockdown en met heel wat terrasloze prachtige lentedagen al achter ons, snakt de (West-)Vlaamse horeca nu écht naar een duurzame heropstart. Om de capaciteit van de horecazaken maximaal te kunnen benutten en coronaproof te kunnen werken, bundelden de West-Vlaamse familiebedrijven Prostor (Geluwe, familie Brutsaert) en het Roeselaarse Visix hun expertise. Bij de uniek en high in the sky gelegen brasserie Bar Bernard (brouwerij Sint-Bernardus in Watou) stelden ze hun unieke oplossingen voor in een ‘virtueel café’.

“De horeca is bij uitstek een van de zwaarst getroffen sectoren in deze coronacrisis, door de verplichte sluiting sinds 14 maart,” vertelt Jean Van Houtryve van VISIX Brandshiners uit Roeselare. “Cafés, restaurants en hotels zijn plaatsen waar per definitie veel mensen samenkomen. Rekening moeten houden met de maatregelen rond social distancing en tóch voldoende capaciteit garanderen om rendabel te kunnen heropstarten, is dus niet evident. Niet elke horecazaak heeft de mogelijkheid of de ruimte om zijn terras vele malen groter te maken. Maar samen met Prostor (familie Brutsaert) uit Geluwe hebben wij twee unieke oplossingen bedacht die daar aan tegemoetkomen én inspelen op de gezelligheid en het sociaal karakter van een horecabezoek.”

Laat de zon maar schijnen

Prostor lanceert een ‘COVID-19 beschermend scherm’ dat aan de parasol wordt opgehangen en doorschijnend is. “Het heeft verschillende voordelen,” vertelt verkoopsdirecteur Mike Verduyn. “De schermen zijn ondoorlatend, en dus ideaal om de gezondheid van de klant te bewaken. Tegelijk zijn ze doorzichtig, waardoor je ook de andere horecagasten ziet zitten net alsof de schermen er niét zouden zijn. Maar minstens even belangrijk voor de uitbaters is dat het op die manier helemaal niet nodig is om je tafels verder uit mekaar te zetten en (veel) meer ruimte in te nemen met je terras. De schermen zijn ideaal om je terrasruimte te optimaliseren en toch de gezondheid van je cliënteel te verzekeren. En als je wil, kun je ze personaliseren door er bijvoorbeeld je logo op te laten drukken.”

De terraservaring wordt nog naar een hoger niveau getild door het COVID-19-scherm te bevestigen aan de P6 parasol, Prostors paradepaardje in de wereld van de zonwering. “Op 1 centrale paal kunnen maximaal 4 parasols worden gemonteerd, met in totaal tot 38 m2 schaduwplezier", aldus nog Verduyn. "Maar ook combinaties van zon en schaduw op hetzelfde terras zijn mogelijk. Het COVID-19-scherm wordt eenvoudig aan de zijkant van het doek geritst en kan onderaan met het meegeleverde oog en een haak aan de paal worden bevestigd. En verwarming en dimbare leds zorgen ervoor dat je in alle omstandigheden de perfecte sfeer kunt creëren.”

Transparante zeilen

VISIX Brandshiners, van zijn kant, lanceert scheidingswanden met een kader uit aluminium en bekleding in doorzichtige pvc voor restaurants en terrassen. “De aluminium profielen worden normaal gezien voor beursstanden gebruikt, maar daar is nu uiteraard weinig vraag naar,” vertelt Jean Van Houtryve. “Voor de bekleding bieden we transparante zeilen aan. Die zorgen ruim voldoende voor bescherming voor de gezondheid, maar de doorkijk vermijdt een gevoel van compartimentering. We zien mogelijkheden om afscheiding tussen de tafels te creëren op terrassen en in restaurants, maar ze kunnen ook als veilige ontvangstbalie in een restaurant worden ingezet. De wanden kunnen zowel binnen als buiten vrijstaand worden geplaatst. Ook deze zeilen kunnen worden gepersonaliseerd met bijvoorbeeld het logo van de horecazaak. Een belangrijk voordeel ten opzichte van de ondertussen gekende plexi wanden is dat onze wanden herbruikbaar zijn. Na de coronacrisis kan het transparant doek vervangen worden door doek met bijvoorbeeld fotoprints.”