WAAK Vannieuwehuyse 21

WAAK kende geen ‘annus horribilis’

KUURNE - Het Kuurnse bedrijf WAAK, bekend als werkgever voor mensen met een afstand tot de werkvloer, maakte zopas een behoorlijke balans op van het moeilijke jaar 2020. "Door een bijzonder sterke tweede jaarhelft, bewezen we hoe ‘agile’, veerkrachtig en missie gedreven we zijn", dixit CEO Tim Vannieuwenhuyse. Opvallende vaststelling ook : het grootste maatwerkbedrijf van de provincie West-Vlaanderen profileert zich niet alleen in eigen regio, maar nu ook meer en meer op de exportmarkt. Een hele verdienste. 

 

  

De gerealiseerde omzet van het derde en vierde kwartaal bereikte hetzelfde niveau als in dezelfde kwartalen van 2019. Dat alleen al is een huzarenstukje. Over de eerste jaarhelft van 2020 is het moeilijk vergelijkingen te maken, want op 18 maart gingen de poorten van WAAK voor vijf volle weken potdicht, om daarna stapsgewijs weer open  te gaan. Op die manier verloor WAAK op jaarbasis wel 13 procent van zijn capaciteit.

Om de crisis te trotseren pakte CEO Tim Vannieuwenhuyse naar eigen zeggen uit met een driedubbele strategie. Eén: veiligheid kreeg de allerhoogste prioriteit. Twee: maximaliseren van de klantenrelatie door in te zetten op tewerkstelling en betrouwbaarheid van levering. Drie: forse investeringen in logistiek en mobiliteit om zo de continuïteit te waarborgen. "Het succes zat hem in de evenwaardige en evenwichtige behandeling van deze drie principes, volgens het principe stick to the plan", aldus Tim Vannieuwenhuyse. "De opstart vanaf 20 april gebeurde ‘wiskundig lineair’ : elke dinsdag en elke donderdag startten 100 medewerkers terug op. Na 10 weken zijn we zo opgeschaald van 0 naar 2000 medewerkers. 10 weken was zeer lang en zeer kort. Maar we hebben er niet op afgeweken. Niet minder, niet meer. De overheads zijn quasi perfect lineair mee gestegen, om de kostenstructuur draagbaar te houden."

Keuzes maken

Gezien het opschaaltempo moesten er wel keuzes gemaakt worden in het beleveren van de klanten. "Dit deden we helemaal niet lineair", aldus de CEO. "We hadden gas gevende klanten en remmende klanten. We hadden units die snel in business as usual zaten, en andere die lange tijd op hun gat zaten.  We hebben gedeeltelijk zelf de regie in handen genomen om zeer actief/proactief klantenrelaties even uit te faseren en andere relaties te laten groeien en verbreden. Minder klanten, maar grotere klanten en partnership in plaats van een klant-leverancier relatie. We hebben in functie van de duurzaamheid voor onze missie en doelgroep (maatwerkers) gekozen. Dat viel voor een groot stuk samen met de klantkeuzes voor ecologische economie.  Meer dan ooit konden we tonen dat People-Prosperity-Planet één consequent verhaal vormden. We hebben ongeveer anderhalve maand productiecapaciteit verloren, maar gelijktijdig zijn we wel gegroeid inzake circulaire economie, warmtepompen, laadpalen, slimme meters, refurbishment, enzovoort. Circulaire, duurzame en ecologische economie stond voor 4,6 miljoen euro omzet in 2019 en voor 6,3 miljoen in 2020. Voor 2021 budgetteren we een groei tot 8,6 miljoen euro, enkel via ecologische economie. Vijf jaar geleden was dit nul euro."

Opmars internationalisering

"We hebben van bij de start van corona voordeel gehaald uit onze strategische stockreserves", aldus nog de CEO. "We hebben door onze klantenkeuzes (en dus ook uitfaseringen) kunnen focussen op groei bij enkele zeer grote internationale partners. Scope is Europa. Niet de wereld. Niet Vlaanderen. We hebben meegesurft op het elan van de  future proof ‘winners’. Sterke merken versterken merken, daar geloven we in. Het aandeel van de export is alvast significant (van 13,6 naar 15,5 miljoen euro, ofte plus 2 miljoen euro), waarbij ook minder voor de hand liggende landen (Oost-Europa) aan de bak komen."