solutel 2

Dokters worden platgebeld, Winand en Bea draaien overuren

De ongerustheid over mogelijke coronabesmettingen en de start van het jaarlijkse griepseizoen doen de telefoons bij de huisartsen gloeien tot Code Rood. Bij telesecretariaat Solutel, dat voor heel wat dokters de telefoon aanneemt, wordt een verdubbeling in het aantal oproepen vastgesteld.

Sinds de maand juni is het aantal binnenkomende telefoonoproepen bij huisartsen drastisch de hoogte ingegaan. “Zo’n 40 oproepen per dag per huisarts, dat is geen uitzondering meer”, bevestigen Bea Vanbockryck en Winand Thys, zaakvoerders van telesecretariaat Solutel uit Hasselt. “Voordien was dat ongeveer de helft. We kunnen alleen maar concluderen dat de werkdruk bij de Belgische huisartsen stilaan een hoogtepunt bereikt. De huidige coronatoestand in combinatie met het naderende griepseizoen baren grote zorgen."

En de cijfers lopen nog op. “Tussen juni en augustus dit jaar noteerden we 48% meer oproepen van patiënten dan in dezelfde periode van het jaar voordien. Voor september zitten we voorlopig al op 55%”, merkt Bea Vanbockryck op. Bij Solutel kunnen ze de inhoud van de oproepen goed inschatten. “Natuurlijk zitten mensen in eerste instantie met veel Covid-gerelateerde vragen. Of moeten ze een consultatie inplannen omdat ze zich moeten laten testen na een reis of op verzoek van de school. Maar het is meer dan dat”, ziet Winand Thys. “Veel praktijken werken bijvoorbeeld nog enkel met online afspraken. Maar tegenwoordig is een dokter al meer dan een week op voorhand volgeboekt. En dan volgen natuurlijk de vele extra telefoontjes. Niet alleen van mensen die bezorgd zijn over corona, maar evenzeer van patiënten die bijvoorbeeld een chronische behandeling nodig hebben. En dan hebben we het nog niet over de komst van het griepseizoen en de bijhorende vraag naar vaccins.”

De drukte bij de dokters heeft ook gevolgen voor Solutel zelf. "We krijgen niet alleen veel meer oproepen, de gesprekken duren ook langer", aldus nog het ondernemersduo. “Gemiddeld 1/5 langer zelfs. Dat ligt vooral aan de telefonische triage voor Covid-19 en het communiceren van hygiënische richtlijnen voor een bezoek aan de praktijk." Dat alles maakt dat er extra manschappen nodig zijn om de telefoon te bemannen. “Sinds juni hebben we al zes nieuwe mensen in dienst genomen. En er zijn zeker nog nieuwe collega’s op komst”, besluit Winand Thys.