Cijfers Port of Antwerp 2 Foto: Jimmy Kets

Opnieuw teleurstellende trafiekcijfers voor haven Antwerpen-Zeebrugge: 4,5% minder dan vorig jaar

In het eerste kwartaal heeft de haven van Antwerpen-Zeebrugge 68,7 miljoen ton goederen behandeld. Dat is 4,5% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het Havenbedrijf wijst voor de tegenvallende cijfers nogmaals naar de oorlog in Oekraïne en de vertragende economie, maar blijft optimistisch over de rest van het jaar.

De goederenstromen bij Port of Antwerp-Bruges lijden al een tijdlang onder de geopolitieke en macro-economische context, maar in de eerste drie maanden van 2023 gaan de trafiekcijfers opvallend zwaar in het rood: zowat alle segmenten tekenen verlies op.

De containeroverslag, veruit de belangrijkste goederenstroom voor de eengemaakte haven, daalt 6,6% in ton en 5,7% in TEU (standaardmaat voor containers). Volgens het Havenbedrijf zorgen de economische onzekerheid en de inflatie voor een wereldwijde vertraging in de vraag naar containervervoer en het schrappen van afvaarten, vooral die uit het Verre Oosten. Daarnaast lag de trafiek van en naar Rusland twee derde lager dan in het eerste kwartaal van 2022, door het aanhoudende conflict in Oekraïne.

Het conventioneel stukgoed krijgt bijzonder zware klappen: een daling van maar liefst 19,8%. Port of Antwerp-Bruges merkt daarbij op dat het eerste kwartaal van 2022 uitzonderlijk sterk was door een grote post-covidheropleving. De vertragende economie haalt het segment nu weer helemaal onderuit, met een daling van de staaloverslag met 21,9%. Ook het droge bulksegment daalt met 7,3%, vooral door een lagere vraag naar meststoffen.

 

Twee segmenten gaan niet in het rood: de vloeibare bulk (+0,5%), omdat LNG-schepen in Zeebrugge een alternatief vormen voor Russisch gas uit de dichtgedraaide pijpleidingen. Ook de overslag van diesel, stookolie, energiegassen en chemicaliën trekt aan. De heroplevende aanvoer van nieuwe wagens (+4,8%) vormt een tweede lichtpunt.

“Deze resultaten laten zien dat we als wereldhaven in het middelpunt staan van de aanhoudende uitdagingen door de geopolitieke en macro-economische context”, geeft CEO Jacques Vandermeiren toe. “Maar ondanks deze tegenvallende cijfers, blijven de vooruitzichten voor 2023 positief. De dalende energieprijzen, aantrekkende Chinese economie en signalen dat ook de lijnvaartmarkt weer aantrekt, zijn redenen om vertrouwen te hebben in de toekomst. Bovendien kunnen we dankzij de complementariteit van beide havenplatformen beter inspelen op verschuivingen in de goederenstromen.” ​