Mol bouwt de voorruit van de Tesla S

De Tesla is vandaag het summum in de autowereld. De elektrische wagen uit Californië haalt in een paar seconden de 100 kilometer per uur en heeft onderhand een rijbereik van 500 kilometer. De glasfabriek van Mol, AGC Glass Europe bouwt de voorruit van de bolide.

Elektrische auto's zijn bij ons nog altijd niet populair. Ze hebben met hun batterijen een beperkt rijbereik. En vooral: ze zijn heel duur. Met de Tesla kan daar verandering in komen. De Tesla is de trots van Californië. De auto doet het vandaag uitstekend. Zeker ook omdat het rijbereik van de sportcar steeds groter wordt.

AGC Glass Europe heeft daar een stuk toe bijgedragen. (AGC Glass Europe staat ook voor het vroegere Glaverbel). De glasfabriek uit Mol heeft voor Tesla immers een voorruit geproduceerd die de invloed van het zonlicht afremt. Daardoor moet de airco minder hard draaien en wordt een meerverbruik van 10 tot 15% vermeden.

Tesla bestelde een heel contingent Iris-voorruiten in Mol voor zijn nieuwe model S. Die zijn twee keer met zilver gecoated, reflecteren de zonnewarmte maar laten het licht binnen. Daardoor kan een temperatuurverschil van 10°C gerealiseerd worden. De batterij moet daarom ook minder presteren.

Uiterlijk tegen het einde van dit jaar zullen zo'n 5000 Tesla's S van de band rollen. Die zijn allemaal voorzien van de voorruit uit Mol. Het glas is eerder in containers naar de Verenigde Staten verzonden waar het in de eigen fabriek van AGC Glass versneden wordt en verbogen. Mol produceert overigens ook het optionele pa noramische dak met Iris-coating.

AGC Glass Europe wordt geleid door Ronny Van Broekhoven. Die neemt eerlang het voorzitterschap van Voka Kempen over van Frans Michielsen. AGC Glass Europe is een dochteronderneming van het Japanse Asahi Glass.