Deusjevoo-Blabloom-20210624-hr-025 kopie

Boete voor bedrijven die aan greenwashing doen

Bedrijven die ervan worden verdacht dat ze zich ten onrechte profileren als duurzaam, groen, milieuvriendelijk, energiezuinig en meer van dat fraais, kunnen een boete krijgen. Zo heeft Kim Smeets van Blabloom, een handel in duurzame baby- en kinderspullen uit Genk, al twee keer een e-mail ontvangen van de FOD Economie waarin staat dat ze haar communicatie moeten aanpassen. "En dat terwijl wij juist mensen willen sensibiliseren om meer duurzaam te consumeren", zegt ze in Het Belang van Limburg.

Blabloom is een duurzame conceptstore waar producten worden verkocht als wasbare luiers, glazen papflessen, houten speelgoed en spullen uit gerecycleerde materialen. Toch mag zaakvoerder Kim Smeets de benaming 'duurzaam' niet meer gebruiken. Zelfs het groene blaadje in het logo moet verdwijnen, aldus een waarschuwing van de FOD Economie. Kim vindt het totaal ongehoord en doet haar beklag in Het Belang van Limburg.

De FOD Economie bevestigt dat het verboden is om vage of absolute duurzaamheidsclaims te lanceren. "Zonder bewijs mag je niet zeggen dat iets groen of duurzaam is, want dan misleid je consumenten”, zegt woordvoerster Lies Meurisse in de krant. “Er wordt actief gecontroleerd op greenwashing (zoals deze vorm van misleiding wordt genoemd, nvdr.)". Een gewaarschuwd idealist is er twee waard!

Het hele artikel lees je hier.