Essers trucks

Essers pompt 40 miljoen in Genkse vestigingen

Transport- en logistiek bedrijf H.Essers gaat door op het elan van forse investeringen. Met de aankoop van de nabijgelegen Euro Terminal Genk (ETG), de bouw van een nieuw hoofdkantoor met parkeertoren op de eigen site, de verbouwing van een bestaand cross-dock voor farmaproducten en de bouw van een nieuw complex op de terreinen van Hörmann, verankert het bedrijf zich nog meer in Genk. Met de uitbouw van deze ‘H.Essers Valley’ is een investering van meer dan 40 miljoen euro gemoeid.

Met deze beslissing draait H.Essers definitief de pagina van het fameuze ‘Essersbos’ om. Zoals bekend wilde H.Essers daar aanvankelijk een hoog technologisch magazijn bouwen voor zijn klanten in de farmasector. Daar wordt nu een alternatief plan voor gerealiseerd. Het bestaande cross-dock (overslagplaats) op het eigen terrein in Genk wordt namelijk omgebouwd tot warehouse voor farma.

H.Essers heeft ook de gebouwen en het terrein van poortenbouwer Hörmann in Genk aangekocht. Daar komt het algemene cross-dock voor de Europese markt van 22.000 m². Het terrein, gelegen aan de overkant van de snelweg E313, beslaat 10 hectare, waarvan 3 hectare bos. Er zal een vergunning worden aangevraagd om dit bos voor deze economische activiteiten te kunnen kappen. Of er dan geen nieuwe procedureslag dreigt, zoals met het Esserbos? “We maken ons sterk van niet”, zegt CEO Gert Bervoets van H.Essers. “Het eerder genoemde bos achter onze hoofdzetel maakt voorwerp uit van een Europese habitatrichtlijn. De bomen van het terrein van Hörmann daarentegen staan op industriegrond. We zullen een vergunning aanvragen en ons – zoals altijd – consciëntieus houden aan de voorwaarden.” Het nieuwe cross-dock zou over drie jaar klaar moeten zijn. H.Essers beschikt ook over een optie om nog een aanpalend terrein van 5 hectare extra aan te kopen.

Terminal
Om zijn ambities op het vlak van spoorwegvervoer te onderstrepen, neemt H.Essers de nabijgelegen spoorwegterminal ETG over. Die was tot voor kort in handen van de Europese operator in treinvrachten Lineas (70 procent) en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM (30 procent). “We gaan deze terminal omvormen tot een gesofisticeerde terminal voor de drie strategische klantensegmenten waar wij op focussen: farma, chemie en hoogwaardige producten . Precies daarom willen we de terminal ook zelf uitbaten”, zegt Gert Bervoets. Vanuit deze terminal vertrekt vijf keer per week een cargotrein naar Roemenië en drie maal per week naar het Italiaanse Triëste, van waaruit de goederen verder richting Griekenland en Turkije gaan.

China
Mogelijk kan de terminal in de toekomst ook een rol spelen in de treinverbinding die H.Essers nu al gebruikt tussen het Duitse Duisburg en China. “We zouden die verbinding graag verlengen tot aan de Antwerpse haven”, aldus Bervoets. “Bovendien zetten we hier maximaal in op ‘synchromodaliteit’: het efficiënt combineren van verschillende vervoersmodi in één netwerk. Daarvoor maken we gebruik van onze eigen ontwikkelde containers die zowel voor vrachtwagen-, spoor- als watervervoer kunnen gebruikt worden. Eenenveertig procent van onze getrokken vloot kan nu al ingeschakeld worden voor multimodaal vervoer.”

Hoofdkantoor
Tegelijk steken ze bij H.Essers nu al de schop in de grond voor de bouw van het nieuwe hoofdkantoor. Dat was eind vorig jaar al bekendgemaakt. Het nieuwe hoofdkwartier komt er op de eigen site in Genk, samen met een parkeertoren voor wagens. De investering hiervoor bedraagt 15 miljoen euro. Voor de IT-diensten komt er dan weer een extra kantoorgebouw even verderop in Winterslag. Daar zullen straks de zowat 140 IT’ers van H.Essers hun onderdak vinden. “Schrijf maar op dat wij onze IT-diensten niet naar India of elders outsourcen”, zegt Bervoets. “Integendeel, we bouwen hier in Genk als het ware een eigen ‘valley’ uit en bewijzen zo nog maar eens dat H.Essers van plan is om hier zijn centrale activiteiten te bewaren én uit te breiden.”

Ford Genk
Of de investeringen ook extra werkgelegenheid met zich meebrengen? “We groeien elk jaar 5 tot 10 procent, en om die groei te schragen hebben we altijd extra mensen nodig”, zegt Bervoets. Zoals bekend is H.Essers ook volop bezig met de bouw van het megamagazijn ‘Dry Port Genk’ op de terreinen van het vroegere Ford Genk aan het Albertkanaal, een investering van op termijn 80 miljoen euro en 420 nieuw jobs. “De eerste fase daarvan is al afgerond en er zijn al 50 mensen aan de slag”, aldus de CEO van H.Essers. Alles samen ligt er dus een ‘masterplan’ van meer dan 120 miljoen euro aan investeringen op tafel. Op een totaal van meer dan 6.000 medewerkers van de groep, zijn er 2.100 actief in de regio Genk.