TOR902_FORD-EARNING_0725_11-197×300

Ford verwacht miljard dollar verlies in Europa

De Amerikaanse autobouwer Ford heeft zijn nettowinst in het tweede kwartaal met 57% zien terugvallen tot 1,04 miljard dollar (860 miljoen euro). Oorzaak is vooral het verlies van 404 miljoen dollar (334 miljoen euro) in Europa. Ford verwacht dit jaar een verlies van ruim een miljard dollar in Europa te lijden. Er zijn structurele ingrepen op komst.

Dat de financiële resultaten voor Europa zouden tegenvallen, was al duidelijk. In de eerste helft van het jaar zag de Amerikaanse autobouwer zijn verkopen in Europa immers met 10% terugvallen. De terugval was het sterkst in Frankrijk, Italië en Spanje. Vooral juni was slecht, met een daling van 16%.

Verlies

Uit de financiële kwartaalresultaten blijkt nu dat Ford in Europa een verlies leed van 404 miljoen dollar in het tweede kwartaal. In datzelfde kwartaal van 2011 was er nog een winst van 176 miljoen dollar (146 miljoen euro). Voor de eerste helft van het jaar komt het verlies uit op 553 miljoen dollar (457 miljoen euro), tegenover een winst van 469 miljoen dollar in de eerste helft van vorig jaar. De omzet liep met 3,4 miljard euro of bijna 20% terug tot 17,7 miljard dollar (14,6 miljard euro).

Ford schrijft de wanprestatie in Europa toe aan de overcapaciteit, waardoor de autobouwer meer financiële toegevingen moet doen aan de klant. Dit jaar ziet Ford de toestand niet meer verbeteren in Europa.

Ford presteerde daarentegen sterk in de VS en in Azië. Daardoor zakte de omzet van de hele groep in het eerste halfjaar slechts met 4% tot 65,7 miljard dollar.

Maatregelen

“Wij begrijpen de ernst van de situatie in Europa,” zei Bob Shanks, executive vice president en chief financial officer (cfo) van Ford. “De problemen zijn er eerder van structurele dan van cyclische aard. Gezien onze sterke aanwezigheid in de Europese regio, worden wij er ook harder getroffen. Maar we weten wat we moeten doen om Ford in Europa opnieuw winstgevend te maken,” aldus Shanks.

Over die plannen liet hij het achterste van zijn tong niet zien. “Het is voorbarig om de details te bespreken van onze plannen in reactie op de toestand in Europa, maar we zullen onze plannen op de juiste momenten blijven communiceren aan alle betrokkenen,” liet Shanks weten.

Hij verwees wel naar het ‘One Ford’-plan dat in de VS zijn succes heeft bewezen, en dat ook als basis zal dienen voor de maatregelen in Europa. Dat plan voorziet onder meer in het “agressief herstructureren om winstgevend te kunnen produceren op basis van de huidige vraag” en het “versneld ontwikkelen van nieuwe producten en modellen die de klant vraagt en weet te waarderen”.

Genk

Zoals bekend liet het financiële persagentschap Bloomberg de naam van Ford Genk vallen als mogelijk te sluiten fabriek in Europa. Maar dat werd snel door de directie van Ford Europa en door de vakbonden ontkend. Een ander mogelijk ‘slachtoffer’ zou volgens Bloomberg de fabriek van Ford in het Britse Southampton kunnen zijn.