Liege-Airport

Luchthaven Luik lonkt naar Limburgse bedrijven

Tot dusver bleef de relatie tussen Limburg en de luchthaven van Luik (Bierset) vooral beperkt tot de ergernis die de nachtvluchten soms teweegbrengen voor een aantal inwoners van Zuid-Limburg. Nochtans is hier in de 15 jaar dat de luchthaven de militaire doelstellingen ruilde voor de commerciële, een prachtig logistiek verhaal neergezet. Dat aspect is onvoldoende gekend aan deze kant van de taalgrens, en daarom lanceert Liège Airport nu een charme-offensief richting Limburgse bedrijven. De directie zakte maandag speciaal af naar Genk om de mogelijkheden tot samenwerking toe te lichten en vooral de ambitieuze toekomstplannen uit de doeken te doen.

"Liège Airport heeft ondanks de economische recessie, de afgelopen jaren een gemiddelde groei opgetekend van 8,8 procent," zegt Luc Partoune, algemeen directeur van Liège Airport. Deze regionale hub voor vrachtverkeer, waar onder meer koerierbedrijf TNT haar thuishaven heeft, is daarmee in 15 jaar tijd opgeklommen tot de zevende grootste vrachtluchthaven in Europa. Daarbij houden de ambities niet op. Alleen dit jaar al wordt er zo'n 11 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe logistieke faciliteiten rondom de start- en landingsbanen. "Al deze inspanningen hebben als doel een kwaliteit af te leveren die beantwoordt aan de eisen van moderne logistieke ondernemingen," aldus Partoune.

Om de expansie invulling te geven, mikt Liège Airport ook op de Vlaamse bedrijven. "Ze maken nu al 16 procent uit van de dienstverleners die geregeld zaken met ons doen," weet de directeur. Daarbij ook een aantal Limburgse bedrijven als H.Essers, Group GL (hotel) en Levenstond Seafood in Vlijtingen. "Onze ligging, midden in de driehoek Amsterdam, Parijs, Frankfurt, maakt het voor hen bijzonder interessant om via onze luchthaven filevrije oplossingen te vinden."

Een nieuwe troef daarbij moet Liège Carex worden, de enige Belgische stopplaats voor hogesnelheidstreinen, die goederen naar de belangrijkste Europese vrachtluchthavens zullen transporteren. In de periode 2015-2017 moet de eerste fase van dit multimodale platform gestalte krijgen. "Het idee is gegroeid bij Fed Ex in Parijs, waar men nog moeilijk slots kon vinden voor nachtvluchten," legt Carex-coördinator Serge Kreins uit. "Vandaar dat de plannen nu concreet zijn in Amsterdam, Parijs, Londen, Keulen én Luik van start te gaan met een TGV's voor vrachtvervoer. Later komen daar verbindingen bij tot Berlijn, Bologna en zelfs Madrid." Elke Carex-trein zal de capaciteit hebben van meer dan 100 ton, vergelijkbaar met een Boeing 747 Cargo, of de inhoud van 6 tot 7 vrachtwagens. Het project zou moeten starten in 2015 en in de eerste fase klaar moeten zijn tegen 2018.