Sven dillen Sven dillen Fotoreportage: 544421 Datum fotoreportage: 26/06/2020 [12:00] ---------------------------------------- Nuttig telefoonnr: GSMnr: 0479351980 [Sven Dillen] Korte omschrijving: Dries Karmaoui

“Niet de eerste, wel de beste horeca-app”

Twee jonge Limburgse ondernemers, Dries Karmaoui en Massimo Todde, hebben een digitale app gelanceerd die het werk van de ober in de horeca moet verlichten. Niet de eerste app, maar wel de beste, zo maken ze zich sterk.

Dries Karmaoui, zoon van Heidi Croes (PXL) en wijlen chef-kok Moke, is net zoals Massimo Todde nog student. Dries (24) heeft volgend jaar normaliter een master Rechten en Management op zak. Massimo (ook 24) mag zich tegen dan normaal gezien master Bedrijfswetenschappen en bachelor Marketing noemen. De twee hebben ondertussen al hun eigen bedrijf op poten gezet. “Met Solvengo (naar het Engels Solve and go) hebben we een digitale hulpverlener gecreëerd”, zeggen de twee. “Het doel is om digitale vraagstukken van particulieren en kmo’s op te lossen.”

Horeca
De twee hebben in het verleden al veel ervaring opgedaan in de horeca. En dat komt nu goed van pas. Bij de Hasseltse B&B Sasput van ondernemer Dirk Peeters (bekend van onder meer Cooltech) werden ze in geconfronteerd met de problemen die obers ondervinden nu corona heeft toegeslagen. Samen met Peeters, hun mentor, werd de bestel-app op punt gezet. Die gaat nog iets verder dan de bestaande toepassingen, claimen ze. “Wie iets van de horeca kent, weet dat het voor de efficiëntie vaak op details aankomt”, zegt Dries Karmaoui. “Als je een biefstuk bestelt, moet je meteen ook de mogelijkheid aanbieden om de bakwijze te kiezen: bleu, saignant, à point of bien cuit. Want anders moet de ober nog altijd langskomen om je keuze te laten toelichten. Hetzelfde met de keuze voor verschillende sauzen, frieten, puree, aardappelen of kroketten. Idem voor de betaalwijze. Wil je cash betalen of met de kaart? De app geeft je voorkeur meteen door aan de ober, die een zo een paar spurtjes op en af uitspaart. En zo zijn er nog honderden details waar de app rekening mee houdt. Hier speelt onze horeca-ervaring in ons voordeel.”

Sociaal contact
“Het succes van onze digitale butler staat of valt met de welwillende attitude van de ober”, beseft Massimo Todde. “Hij of zij heeft de controle. Als de ober de app goed gebruikt, komt er meer tijd vrij voor een babbeltje met de klanten, of het afruimen en ontsmetten van vrijgekomen tafels. Ik zeg niet dat de app het mogelijk maakt om minder obers te moeten inzetten, maar zekrijgen nu wel meer tijd voor hun belangrijkste rol: het sociale contact met de klant. De app biedt bovendien ook mogelijkheden voor hotels, bijvoorbeeld om de roomservice te digitaliseren.”

Instappen
Sasput deed uiteraard dienst als proefkonijn. “En het werkt schitterend”, zegt Dirk Peeters. “In nauwelijks twee weken tijd zijn hier al 700 orders via de app verwerkt en werd de code al bijna 2.000 keer gescand.” De digitale butler draait ondertussen ook al in een aantal andere Limburgse etablissementen. De twee willen de app nu ook naar andere horecazaken uitrollen. De eenmalige instapprijs bedraagt “een paar honderd euro”.

Op termijn willen de twee hun app nog uitbreiden met een rechtstreekse link met de kassa, en met een ingebouwde betaalfunctie. “Maar daarvoor zijn we nog in overleg met de FOD Financiën”, zegt Dries Karmaoui. “En we zien ook tal van mogelijkheden in het buitenland”, legt Massimo de lat meteen hoog.