DOSSIER. Hoe belangrijk is thuiswerk voor kandidaat-werknemers? “Ze willen de keuze kunnen hebben”

Thuiswerk is niet meer weg te denken en zorgt voor gelukkige medewerkers en een positieve uitstraling naar kandidaat-medewerkers. Dat concludeert hr-dienstengroep Acerta na een onderzoek dat het eerder dit jaar liet uitvoeren. Ondertussen stegen de energiekosten en dus ook de kosten voor verwarming en elektriciteit in huis. "Maar dat verandert niets", zegt Jochen Bessemans (Acerta).

Uit het onderzoek dat Acerta en het onderzoeksbureau Indiville bij meer dan tweeduizend werknemers lieten uitvoeren, bleek dat slechts 7% weer voltijds naar kantoor wil. 90% van de respondenten was tevreden tot zeer tevreden over hoe het thuiswerk was georganiseerd.

73% van de ondervraagden was overtuigd dat telewerk ook in de toekomst wordt aangemoedigd. Ze gaven de voorkeur aan een flexibel regime, waarbij de thuiswerkdagen niet elke week dezelfde moeten zijn. De helft van de werknemers zou kiezen voor een regime waarin ze maximaal twee dagen per week op kantoor werken.

LEES OOK. Econoom Stijn Baert: “Opleiden op de werkvloer, dat zien we nog te weinig”

Ondertussen zijn we een halfjaar verder, is er een oorlog in Oekraïne, swingen de energieprijzen de pan uit en is er een wereldwijd tekort aan grondstoffen. "Toch verandert dit niets aan de conclusies uit ons onderzoek", zegt Jochen Bessemans (Acerta). "Thuiswerken blijft populair. Een beter work-life-balance, niet meer in de file staan, het is een gewoonte geworden. Onlangs vertelde een CEO van een bedrijf me nog dat mensen bij nieuwe aanwervingen vragen naar de mogelijkheden van thuiswerk."

Acerta raadde naar aanleiding van het onderzoek werkgevers aan om een weldoordacht thuiswerkbeleid te ontwikkelen. Maar wat is weldoordacht? "Uiteraard moet het formeel-juridische aspect in orde zijn", antwoordt Jochen Bessemans. "Als een werknemer vanop een vakantiebestemming in de Ardennen wil werken, moet dat geregistreerd zijn. Anders komt een verzekeraar niet tussen als hem iets overkomt."

"Anderzijds moet het thuiswerk binnen een team ook zo worden georganiseerd, dat de leden weten wie wanneer bereikbaar is. Er moeten contactmomenten worden vastgelegd. Niets is zo vervelend dan naar het werk te rijden om met een collega te overleggen, om daar dan vast te stellen dat hij er niet is."

"Er is ook een verschil tussen thuiswerk mogelijk maken of thuiswerk verplichten. Werknemers moeten die keuzevrijheid hebben. We merken dat dit hen motiveert om voor dat bedrijf te kiezen en er te blijven. Ze beschouwen de mogelijkheid van thuiswerk als een bonus. Vroeger was een hoger loon een motief, vandaag is flexibiliteit belangrijker. Het belangrijkste uitgangspunt is altijd: hoe maak je werk werkbaar?"

LEES OOK. “Werkgevers zoeken allemaal naar het schaap met acht poten. Dat bestaat niet”