team eerstelijns

Unizo Limburg gaat meer voor huisdokter spelen

De ondernemersorganisatie Unizo Limburg wil zich de komende jaren nog meer profileren als adviesorganisatie. “Een beetje zoals de huisarts, die op zijn beurt verwijst naar specialisten”, klinkt het.

Dat zeggen CEO Bart Lodewyckx en voorzitter Geert Lambrechts (foto) naar aanleiding van het jaarlijkse Feest van de Ondernemer van vrijdagavond. “Enkele jaren geleden zijn we begonnen met twee startersadviseurs in Limburg”, zegt Bart Lodewyckx. “Vandaag is dat team gegroeid tot tien medewerkers. We begeleiden niet alleen starters, maar ook veel groeibedrijven. Ons begeleidingsteam helpt jaarlijks zo’n 400 ondernemers een stuk verder op hun groeipad. Een veel voorkomend voorbeeld is hulp bij de aanwerving van een eerste medewerker. Dat is meestal een point of no return.”

Doel is om de Limburgse kmo’s te helpen doorgroeien tot middelgrote en grotere ondernemingen. “Niet iedereen moet groeien, maar zij die willen groeien, botsen al te vaak op een plafond en hun eigen limieten. Als we erin slagen om 5.000 zelfstandigen één medewerker in dienst te doen nemen, hebben we voor Limburg een Ford Genk gerealiseerd.”

[caption id="attachment_76788" align="alignleft" width="225"] Geert Lambrechts[/caption]Eerste lijn
“We gaan zeker geen concurrentie vormen voor de vele gespecialiseerde dienstverleners en consultants in de markt”, verzekert Geert Lambrechts. “Integendeel, velen van hen zijn ook lid bij ons. Wij willen vooral complementair zijn en verwijzen daarom vaak door naar een netwerk van specialisten. Onze adviesrol beperkt zich tot eerstelijnsadvies.”
Nieuw in het aanbod van Unizo Limburg is de Future Forward begeleiding. “Die heeft als doel de ondernemer te inspireren en alle scenario’s te laten uittekenen om zijn of haar onderneming klaar te stomen voor de toekomst”, legt Lodewyckx uit. “We merken dat er daarvoor een grote nood is bij de ondernemers. We leven in een snel veranderende wereld, en onze ondernemers moeten daarop inspelen. Alleen weten ze vaak niet hoe dat aan te pakken.”