afrit-26-1

Vrachtwagens: de paria's van deze tijd?

Voka – Kamer van Koophandel Limburg, Unizo-Limburg en VKW Limburg reageren allen ontzet op het nieuws over een mogelijke sluiting van afrit 26 in Lummen. De afdeling Ruimtelijke Ordening overweegt de sluiting van deze afrit op de E314, ‘omdat een afrit aan een kruising van een hoofdweg met een lokale weg niet strookt met het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.’ "Dit is een advies dat getuigt van weinig zin voor realiteit, maar des te meer voor de kleine lettertjes van de wet," aldus Jos Stalmans van het VKW.

VKW Limburg en Unizo-Limburg hebben meteen een bezwaarschrift ingediend, waarin ze vragen om de weg N717 (Lummen-Beringen) op te waarderen. "Deze weg heeft immers in de praktijk een belangrijke verzamelende functie," vult Joël Stockmans van Unizo aan. "De carpoolparking aan deze afrit 26 blijkt de grootste van Vlaanderen te zijn. Een beter bewijs van die regionale verzamelende functie is nauwelijks denkbaar. Hopelijk viert hier het gezond verstand en kunnen de geplande werken in Lummen alvast starten in afwachting van de gevraagde aanpassing in het Ruimtelijk Structuurplan Limburg."

Voka vindt het frappant dat twee overheidsdiensten, die in hetzelfde gebouw gevestigd zijn, manifest tegengestelde meningen hebben in dit dossier. "Agentschap Wegen en Verkeer wil investeren, Stedenbouw weigert een bouwvergunning af te leveren. Dit doet denken aan een partijtje touwtrekken," zegt Johann Leten. "Als twee partijen evenveel moeite doen om de touwtrekwedstrijd te winnen, krijg je enkel… stilstand."

De tendens in Vlaanderen neigt naar dit immobilisme: “Toevallig vernemen we ook vandaag dat een verhoging van de bruggen in het Albertkanaal in het slop zit. Vlaanderen pretendeert logistieke ambities te koesteren, maar maakt de transportsector tegelijkertijd het leven zuur, door infrastructureel achterop te hinken," gaat Leten verder. “Vrachtwagenchauffeurs zijn de paria’s van onze tijd. Vrachtwagens worden enerzijds verbannen uit woonwijken, maar mogen anderzijds geen rechtstreekse afritten gebruiken, waardoor ze net veroordeeld worden die lokale wegen te gebruiken. En wat te zeggen van alle Limburgers die dagelijks gebruik maken van de carpoolparking in Lummen om gezamenlijk naar Brussel te rijden….”.