Philippe Appeltans Small

Integratie BFV leidt BelOrta naar omzet van 626 miljoen

De coöperatieve groente- en fruitveiling BelOrta heeft een goed jaar achter de rug. De productomzet bedroeg 626 miljoen euro, onder meer het gevolg van de integratie van de Belgische Fruitveiling (Sint-Truiden). Samen teelden de 600 BelOrta-fruitproducenten 200 miljoen kg peren, 85 miljoen kg appelen, 13 miljoen kg aardbeien, 6 miljoen kg zoete kersen en zo’n 3 miljoen kg aan houtig kleinfruit.

2023 was een bijzonder jaar voor BelOrta. "Niet alleen vierden we ons 10-jarig jubileum, de integratie van de Belgische Fruitveiling (BFV) en de opstart van een nieuw centraal sorteercentrum onderstreept onze ambitie en geloof in het coöperatief model", zegt algemeen directeur (en Limburger) Philippe Appeltans. "Ook in de teelt en verkoop van groenten blikken we samen met onze telers terug op heel wat uitdagingen. De naweeën van de energiecrisis en de daaruit volgende sterke inflatie had impact op de wereldwijde beschikbaarheid van verse groenten. Dit gebeurde daarenboven allemaal in een canvas van extremer wordende klimatologische omstandigheden en toegenomen ziektedruk in bepaalde gewassen. Strategisch samenwerken en investeren blijken meer dan ooit cruciaal voor de verdere ontwikkeling van onze lokale tuinbouw."

Weer op de dool
Wat de weersomstandigheden betreft, onthouden de telers van BelOrta vooral de hittegolven in juni en september en de kletsnatte juli- en novembermaand. Maar ook in de rest van Europa werden records opgetekend op vlak weersextremen. "Product- en afzetzekerheid en leveringsbetrouwbaarheid worden belangrijke thema’s voor de komende jaren", weet Appeltans. "BelOrta is gewapend om hierin een betrouwbare en centrale rol te blijven spelen zowel voor de meer dan 1200 aangesloten groente- en fruittelers als voor haar 500 nationale en internationale klanten."

"Maar makkelijk is dat niet. Klimaat, toenemende ziektedruk, een gebrek aan adequate gewasbeschermingsmiddelen, volatiliteit op energiemarkten, een steeds strengere regelgeving, krapte op de arbeidsmarkt en geopolitieke onrust zijn enkele van de factoren die ervoor zorgen dat een goed gevuld groente- en fruitschap, zelfs in het welvarende Europa, niet vanzelfsprekend is. Deze complexiteit waar onze BelOrta-telers mee te maken hebben, wordt daarenboven nog eens extra bemoeilijkt door bovenwettelijke verwachtingen van bepaalde marktdeelnemers, die wel toegevoegde kosten met zich meebrengen zonder dat deze voldoende vergoed worden uit de markt. Er wordt vaak te weinig beseft dat bij heel wat telers het vat meer dan vol is. Net als elk ander economisch gerund bedrijf hebben ook zij rendementsverwachtingen. Ongenuanceerd politiek opbod en prijzen- en andere oorlogen kunnen niet op de kap van producenten. Deze gepassioneerde en trotse familiebedrijven staan aan het begin van onze voedingsketen. Ons lokaal, duurzaam geteeld en kwalitatief aanbod dient gewaardeerd te worden. Het zou onverstandig zijn om dit voor een paar centen verschil te vervangen door importproduct als we ook in de toekomst onze winkelrekken gevuld willen zien."

We eten minder vers
BelOrta merkt bovendien een dalende consumptie van verse groenten en fruit. "Dit is een zorgwekkende ontwikkeling en staat eigenlijk haaks op het groeiende bewustzijn van het belang van een gezond en evenwichtig voedingspatroon", stelt Appeltans. "Als één van de grotere aanbieders van verse groente en fruit neemt BelOrta ook daarin haar verantwoordelijkheid om met acties een gezondere levensstijl voor consumenten te promoten, maar dan op een verbazend plezante manier. Kortom, in 2024 zullen we ons dus, samen met onze telers en medewerkers en met iedereen betrokken in de keten, opnieuw positief en enthousiast inzetten om elke dag voor de lekkerste, meest kwaliteitsvolle groenten en het sappigste fruit te zorgen. Lokaal geteeld, kraakvers, vol smaak en verbazend plezant voor iedereen aan tafel."