thumbnail_Alundi_Bob_Van_Cauwenberghe

Alundi helpt ondernemingen met veel arbeiders bij terugkeer na Corona

GENT - Bij het Gentse Alundi beseffen ze dat heel wat aannemers, installateurs, schoonmaakbedrijven, productiebedrijven en interimkantoren nu heel moeilijke tijden doormaken. Daarom willen ze een helpende hand aanreiken aan deze ondernemingen. Ze hebben beslist om de full-version van hun platform gratis aan te bieden aan 10 ondernemingen uit Vlaanderen tot wanneer hun medewerkers weer terug aan de slag kunnen.

Alundi is een volledig HR-communicatieplatform dat specifiek ontwikkeld werd voor ondernemingen met veel arbeiders die in ploegen of op werven werken. Medewerkers die in normale omstandigheden al moeilijk bereikbaar zijn, en zeker in deze crisistijden omdat ze in veel gevallen gedwongen werkloos zijn.

"Bedrijfsleiders worden nu geconfronteerd met een vloed aan procedures en slagen er bijzonder moeilijk in om deze arbeiders op een gestructureerde manier te informeren en de juiste documenten te bezorgen, of om informatie in te zamelen die er nodig is om te beantwoorden aan de crisismaatregelen", zegt Bob Van Cauwenberghe, managing partner van Alundi. "Aan de andere kant zitten arbeiders thuis met heel wat vragen. Weten ze onvoldoende wat er met hun werk gebeurt, hoe het is met de collega’s, welke rechten en plichten ze hebben. En ook bij hen ontstaat de vraag waar en wanneer ze opnieuw aan de slag kunnen en hoe dit zal georganiseerd worden."

Taalbarrière

Bob legt uit wat de communicatie met grote groepen van arbeiders zo complex maakt: "De meeste kennismedewerkers spreken Nederlands en zijn via mail of andere communicatieplatformen vlot bereikbaar. Een bericht doorsturen, een pdf-document ter beschikking stellen of via een online formulier informatie opvragen verloopt meestal vlot. De situatie in productie of op de werf is compleet verschillend. Arbeiders hebben steeds meer een multiculturele/internationale achtergrond en begrijpen vaak geen of weinig Nederlands. Informatie wordt in veel gevallen naar hen face to face gecommuniceerd via projectleiders of voormannen. Aangezien de meeste arbeiders nu gedwongen thuis zitten, wordt correct en snel informeren of feedback vragen bijzonder moeilijk."

Het online platform Alundi meent een oplossing te bieden dankzij zijn gebruiksvriendelijke app. Arbeiders loggen in op basis van hun gsm-nummer en komen terecht in een omgeving waarin de informatie, documenten en formulieren voor hen ter beschikking staan. Zoeken hoeft niet, alles wordt overzichtelijk gepresenteerd. De opstart wordt begeleid door een Alundi-expert. Hij ondersteunt het HR-team en zal in samenspraak met hen het platform configureren.

Eén platform voor alle communicatie

Met Alundi worden medewerkers herinnerd aan deadlines of gewaarschuwd voor belangrijke zaken. Kunnen ze rechtstreeks een vraag stellen aan de Corona-expert en een persoonlijk antwoord krijgen. De expert kan op zijn beurt de meest voorkomende vragen in een FAQ posten. Deze informatie komt daardoor ter beschikking van iedereen en is bovendien vertaalbaar in meer dan 50 talen. Medewerkers ontvangen in hun persoonlijke bibliotheek alle documenten die ze nodig hebben. Via formulieren in de app kan belangrijke informatie op een gestructureerde manier verzameld worden.

"Zelfs een filmpje van de zaakvoerder om alle medewerkers een hart onder de riem te steken is mogelijk", geeft Bob nog mee. "Of wat dacht je van een kleine tevredenheidsenquête? De mogelijkheden zijn eindeloos."