CEO Matthias De Belie CEO Matthias De Belie gelooft wel in de toekomst van familiale meubelzaken. Foto: ivan elegeert

“Waasland is en blijft het mekka van de woonwinkels”: CEO Deba Meubelen ziet mooie toekomst, ondanks failliete Vastiau-Godeau

Nadat eerder al meubelen Heylen - die jarenlang ook een vestiging in Lokeren had - op de fles ging, legde nu ook de meer dan honderd jaar oude meubelzaak Vastiau-Godeau uit Beersel de boeken neer. Maar dat betekent niet dat familiale meubelzaken geen toekomst meer zouden hebben. In Belsele wordt met de zaak Deba Meubelen het tegendeel bewezen.

Matthias De Belie is CEO van het Belseelse Deba Meubelen en bestuurder van sectorfederatie Interieurunie. Hij vormt samen met zijn broer Koen de derde generatie van het meubelbedrijf dat in 1950 door wijlen Alfons De Belie werd gesticht.

Deba Meubelen was oorspronkelijk gevestigd in Belseledorp, maar huist sinds 1986 aan de Lokerse Baan. Naast de 12.000 vierkante meter showroom heeft het bedrijf er ook evenveel meter sterk geautomatiseerde magazijnruimte. In het brein van de twee zaakvoerders ontwikkelen zich al de eerste ideeën om in de volgende jaren nog verder te vernieuwen.

“Natuurlijk heeft het ondernemersklimaat al betere tijden gekend. Maar dat geldt niet enkel voor de meubelsector. De kosten zijn de voorbije jaren in elke sector sterk toegenomen: loonindexeringen, grondstoffen en energie om de belangrijkste te noemen. Ook de regelgeving maakt het er ons niet makkelijker op.”

Meubelmekka

Toch meent de Belseelse ondernemer dat zijn bedrijf en die van veel collega’s wél een mooie toekomst tegemoet gaan. “Je moet durven investeren, ook als het even moeilijk gaat. Hoewel er tijdens corona geen euro in de kas kwam, hebben we toch heel ons horecagedeelte en het sanitair vernieuwd. We hebben geïnvesteerd in een online shop. Onze gebouwen zijn ook al lang vrij van fossielvrije brandstoffen. Er liggen tienduizend vierkante meter zonnepanelen op ons dak en verwarmen en koelen doen we met warmtepompen. Ook die kost kan je pas op veel langere termijn terugverdienen.”

Daarnaast moet je volgens De Belie ook durven vernieuwen en risico’s nemen. “Zo zijn we als eerste en lange tijd enige zaak in België in zee gegaan met het Spaanse merk Kave Home, een samenwerking waar we nu de vruchten van plukken. Tenslotte vinden we het ook belangrijk om een goed professioneel contact te houden met onze buren en collega’s als Colifac, Jonckheere of Verberckmoes via de sectorfederatie Interieurunie. Sint-Niklaas is nu eenmaal het mekka van België als het over woonwinkels gaat.”

Klanten

Maar de belangrijkste uitdaging voor de retail en zeker de familiale zaken is het contact met de klant. “De missie van ons bedrijf is om mensen gelukkig te maken. En dat geldt zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten. Je kan dat alleen maar door elke dag met mensen bezig te zijn en te begrijpen wat hen bezig houdt. Dat is de basis van alles. Wie dat doet, zal elke storm overwinnen”, besluit De Belie.