An Brosens nieuwe HR Manager bij Tobania

An Brosens HR tobiusIT-bedrijf Tobania uit Strombeek-Bever trok An Brosens (40) aan als nieuwe HR Manager. Ze neemt vol enthousiasme de taak op zich om het huidige HR-beleid, dat voortvloeide uit de fusie van twee afzonderlijke bedrijven, te stroomlijnen tot een consistente HR-aanpak die volledig in de geest ligt van Tobania.

An Brosens kan bogen op ruime ervaring in de informatietechnologiesector. Ze startte vijftien jaar geleden bij Sogeti als IT-consultant en groeide daar door tot HR Business Partner en Business Unit Manager van de afdeling Testing Services en uiteindelijk HR Director voor Sogeti BeLux. Nu maakt ze de overstap naar een nieuwe speler op de Belgische markt om er in die hoedanigheid de rangen te versterken.

An Brosens heeft een duidelijke visie op HR: “Het is niet de bedoeling dat een HR-afdeling binnen een bedrijf op de voorgrond treedt. Haar rol is veeleer adviserend, coachend en faciliterend. Zij moet de people managers de juiste tools en processen aanreiken om hun medewerkers te begeleiden en motiveren tot een positieve ontwikkeling van hun talenten. Ik wil vooral ook de medewerkers van ons bedrijf activeren en responsabiliseren. Zij zitten in de drivers seat. Ze hebben het succes in eigen handen, wat hun persoonlijke carrière betreft, maar in het verlengde daarvan ook dat van het bedrijf.”

Een goede HR-manager moet volgens An Brosens in de eerste plaats perfect begrijpen wat de business nodig heeft. “Een grondig onderzoek van het bedrijfs-DNA wordt een van mijn eerste taken. Ik wil achterhalen met welke grondstoffen ik aan de slag kan. Wat zijn de gangbare bedrijfsprocessen en werkmethodes? Wat zijn de beschikbare middelen? Hieruit kan dan een langetermijnstrategie voortvloeien waar we in samenspraak met de directie stapsgewijs naartoe kunnen werken. We selecteren de beste en sterkste aspecten uit het erfgoed van Tobania en brengen ze samen in een solide, eenduidige HR-visie die naadloos in het geheel past. Het tempo wordt daarbij eens te meer bepaald door de business.”