DHL Express Foto: dhl

DOSSIER. DHL Express jaagt op nachtraven: “Aparte wereld die tot de verbeelding spreekt”

ZAVENTEM - De grootste werkgever in de nacht. Met deze opmerkelijke titel pakt de internationale bezorgdienst DHL Express uit op hun website. Het bedrijf dat actief is vanop de luchthaven van Zaventem, werkt voornamelijk met nachtuilen. Speciale uren en vaak hard labeur, een combinatie die maar voor weinigen is weggelegd. Vandaag is DHL volop op zoek naar nieuwe nachtwerkers of ‘nachtstronauten’, zoals de pakjesdienst het zelf omschrijft, om hun rangen te komen versterken. Maar hoe krijgt één van de grootste koerierondernemingen van ons land die vacatures ingevuld? “De nacht is een wereld apart en bovendien zitten we op de luchthaven, toch wel een plek die tot de verbeelding spreekt”, zegt Dieter Vandeweyer, manager Recruitment & Selection bij DHL.

Bij DHL Express werken net geen 1000 medewerkers in de nacht, dat is ongeveer 54% van hun totale populatie. Daarbij zijn er 665 arbeiders en 320 bedienden. Het bedrijf draait dus op volle toeren wanneer de meeste mensen nog in dromenland verkeren. En dat is zelfs voor een koerierdienst best veel. “Als je vandaag een pakje besteld via een website of een b2b-bedrijf, dan wil je dat dat de volgende dag bij jou toekomt. Dat maakt dat dat we voornamelijk ’s nachts die zendingen moeten sorteren en vervoeren”, zegt Dieter Vandeweyer, manager Recruitment & Selection bij DHL.

24/7 actief

Niet anders dan bij ieder ander koerierbedrijf, met dat verschil dat DHL Express betrokken is bij de grootste luchthaven van ons land. “DHL is een organisatie die 24 op 7 actief is”, vertelt Vandeweyer. “Veel zendingen die bij ons binnenkomen zijn niet alleen voor de Belgische markt bestemd, er moeten ook een heel aantal zendingen worden doorgestuurd naar verschillende bestemmingen binnen Europa. En daar komt een hoop nachtwerk aan te pas”, legt hij uit.

Nachtwerk is een breed begrip voor DHL. “Er zijn shiften waarbij mensen om zes of zeven uur ’s avonds al beginnen en stoppen om 3 u ‘s nachts , maar evengoed shiften die later starten en duren tot 6 u 30 de volgende ochtend. Dat is namelijk het grootste luik waarin de meeste vluchten binnenkomen en de meeste truckbewegingen plaatsvinden. En op dat moment beginnen we dan ook volop pakketjes te sorteren en met het laden en lossen van de vliegtuigen”, zegt Vandeweyer.

Niet voor iedereen

DHL is constant op zoek naar nachtraven om operationele functies in te vullen, zowel in hun warehouse als op het terrein aan de vliegtuigen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. “Maar doordat we met brede uren werken, maakt dat het makkelijker te combineren valt met gezin, hobby’s,…”, stipt Vandeweyer aan. “Zo hebben we mensen die er bewust voor kiezen om ’s nachts vroeger te beginnen zodat ze ’s ochtends hun kinderen nog kunnen zien en eventueel naar school brengen voordat zij gaan slapen. Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Maar dat geeft ons en vooral onze medewerkers de nodige vrijheid.”

Nachtwerk is niet zomaar voor iedereen weggelegd. “We zijn daar heel transparant in”, gaat Vandeweyer verder. “We benadrukken steeds dat je lichaam zich daaraan moet kunnen aanpassen. Daarnaast voorzien we een opleidingstraject van een week waarin we de mensen een heleboel tips meegeven aangaande het nachtwerk. Zo leggen we kandidaten uit dat hun bioritme omgezwaaid wordt en dat dat een  serieuze impact op hun lichaam kan hebben.”

“Ook daar zijn er individuele verschillen. Sommige mensen eten bijvoorbeeld ’s nachts bijna niets omdat ze dat dan niet goed kunnen verteren, terwijl anderen in die nachtelijke uren net veel moeten eten om hun energieniveau op peil te houden. Om deze kandidaten zo goed mogelijk te begeleiden, schakelen we safety-collega’s in om hen uitleg te verschaffen over het belang van voeding en slaap. Vooral dat laatste is erg belangrijk, omdat mensen dat weleens durven te onderschatten. Als je overdag niet voldoende kan slapen, dan wordt het aartsmoeilijk om nadien nog te werken”, weet hij.

De nacht spreekt tot de verbeelding

Bij DHL gaat het daarenboven vaak om arbeidsintensieve jobs, functies die niet iedereen wil of kan uitvoeren. De juiste profielen zoeken, verloopt niet altijd van een leien dakje. Ook zij voelen de ‘war on talent’. Maar ondanks deze ‘moeilijkheden’, slaagt DHL er telkens in om de geknipte mensen te vinden. “De nacht is een wereld apart en bovendien zitten we op de luchthaven, toch wel een plek die tot de verbeelding spreekt”, vertelt Vandeweyer.  “En daardoor krijgt het ook een zekere aantrekkingskracht. De financiële premie die je krijgt als je ’s nachts werkt, is natuurlijk mooi meegenomen. Maar we blijven ook steeds eerlijk naar toekomstige werknemers toe: ‘weet dat het een fysiek zware job is en dat je ’s nachts zult werken.’”

DHL jaagt niet alleen op mensen die reeds ervaring hebben in de nacht. “Ook mensen die nog nooit nachtwerk hebben gedaan, maar daar wel voor openstaan of daar zelfs bewust voor kiezen omwille van privéredenen of wat dan ook, willen we de kans geven om zich bij ons team aan te sluiten. En wat ons uniek maakt, is dat er bij DHL heel wat doorgroeimogelijkheden zijn binnen de nachtjobs. Iemand die als lader-sorteerder start, kan op termijn klimmen naar een leidinggevende rol of zich specialiseren in een bepaald domein”, aldus Vandeweyer.