Vaillant peilt naar groene intelligentiequotiënt

vaillant test

Vaillant pakt uit met een zoveelste IQ-variant. Het Green IQ peilt naar het milieubewustzijn. De marktleider in verwarmingstechnologie uit Drogenbos deed een onderzoek op Europese schaal. België behaalde daarin een achtste plaats op de landenranking.

In dertien Europese landen organiseerde Vaillant een online bevraging naar de houding ten opzichte van duurzaamheid en de dagelijkse gewoonten van de bevolking. België behaalde een achtste plaats in de rangschikking op het vlak van milieuvriendelijkheid. De enquête toont waar nog de grootste ruimte voor verbetering is in energieverbruik en consumentengedrag.

 In totaal 13.500 mensen kregen vragen voorgeschoteld die peilden naar hun ecologische ingesteldheid en gedrag. Het resultaat bepaalde het groene intelligentiequotiënt of Green IQ van de deelnemers aan de hand van meer dan honderd vragen over onderwerpen als mobiliteit, aankoopgewoontes, energiegebruik en verwarmingsgewoontes.

“Als leverancier van energiebesparende verwarmingstechnologie waren we benieuwd naar hoe groen de dagelijkse gewoonten van mensen effectief zijn en waarin verschillende landen zich van elkaar onderscheiden”, zegt Andree Groos, managing director van Vaillant.

Belgen blinken uit in afval sorteren. Waarin we nog goede punten scoren? Aandacht voor de CO2-uitstoot bij de aankoop van een auto en voor het energielabel bij de aankoop van huishoudtoestellen en verwarmingsinstallaties. De slechtste punten behalen we op het vlak van drankaankoop. Slechts 23 procent van de Belgen kiest voor herbruikbare flessen en daarmee bengelen we helemaal onderaan het landenlijstje.