Wallenius

Chinese autobouwer NIO kiest Zeebrugge als hub voor offensief in Europa

ZEEBRUGGE - De Chinese autobouwer NIO heeft Zeebrugge gekozen als uitvalbasis voor zijn commerciële offensief in Noord-Europa. Dat laat de rederij Wallenius Wilhelmsen weten op zijn website. 

Overeenkomstig het akkoord neemt Wallenius Wilhelmsen de Chinese auto's aan boord in de haven van Shanghai om ze vervolgens na een lange reis af te zetten aan de kade in Zeebrugge. Daar zal een hele reeks 'handelingen' plaats vinden, zoals check-ups, douaneformaliteiten afhandelen en zorgen voor verdere verscheping naar eindbestemmingen.

NIO heeft grote ambities in Europa. Dat Zeebrugge gekozen wordt als cruciaal logistiek platform, is eens te meer een hele opsteker voor de West-Vlaamse haven die bekend staat als autohaven nummer één wereldwijd. Wallenius Wilhelmsen laat verstaan dat het distributie- en logistiek platform in Zeebrugge op full capacity tot 10.000 auto's zal kunnen ontvangen.

Grote ambities

Met NIO krijgt het Chinese e-auto offensief in Europa steeds meer vorm. Chinese merken komen vooral naar Europa door de moordende concurrentie op de binnenlandse markt.  Na Noorwegen en Nederland wordt het merk nu ook in ons land gelanceerd. Met drie modellen, een leasemodel en verwisselbare batterijen wil NIO zich zelfs opwerpen als concurrent voor Tesla en voor de bekende Europese premium merken, zoals Mercedes, BMW of Audi. Om die Europese premiumklant aan te spreken, plantte NIO zijn wereldwijde designcentrum in München, op enkele kilometers van het hoofdkwartier van BMW.