Crematorium voor dieren groeit met dank aan Facebook

CREMASomnia

Een crematorium voor dieren. Het klinkt misschien niet als een vrij innovatief bedrijf, maar volgens het grote Facebook is Somnia uit Oudenburg dat wel. De kmo, opgericht in 2008, is het project van een paar gedreven ondernemers die mensen de kans geven om waardig afscheid te nemen van hun huisdier. Elke dag worden er een tiental crematies uitgevoerd. Wat Somnia innovatief maakt, is dat het een marketingstrategie heeft uitgewerkt via Facebook. Dat gebeurde een goed jaar terug en de resultaten zijn positief. Sebastiaan Rodeyns combineert bij Somnia de job van dierenophaler en facebookbeheerder. Op regelmatige basis stuurt hij Facebookreclame uit naar gerichte profielen, meer bepaald naar mensen uit West- of Oost-Vlaanderen die op het sociale netwerk fan zijn van honden, katten of andere dieren. Daarnaast reageert hij op de reacties die mensen posten op de pagina van het crematorium. "Het is een kleine kost in vergelijking met klassieke marketingbudgetten, maar het brengt veel meer op," aldus Sebastiaan Rodeyns.

Facebook zegt dat reclame via social media in de lift zit in Vlaanderen. Dat wordt ook bevestigd door Unizo. Maar Facebook weet ook dat veel bedrijven het principe nog onvoldoende kennen. Via "Boost Your Business" worden regelmatig workshops georganiseerd voor ondernemers die zich wilden bijscholen. Marketing modellen gebaseerd op "social media" kunnen ook voor kmo's echte gamechangers zijn, blijkt uit de cijfers van Facebook. Van elke vijf minuten die we aan onze smartphone besteden, gaat één minuut naar Facebook of Instagram. Voor bedrijven liggen daar dan ook veel mogelijkheden: een op de drie Belgen gebruikt zijn smartphone minstens drie uur per dag. Toch moeten veel kleinere bedrijven de stap naar digitaal ondernemen nog maken. Volgens Sebastiaan van Somnia begint het allemaal bij een passie om mee te zijn met social media. Hij studeerde er niet voor, maar heeft altijd een grote interesse in gehad en kijkt regelmatig met bewondering naar hoe grote bedrijven strategieën uitrollen op Facebook of andere sociale media. Daar leer je het meeste van, aldus Rodeyns. (KC)