DM&S helpt nieuw businessmodel uitrollen

Team Earnieland

Meer en meer grote bedrijven investeren “alternatief” in beginnende en innoverende bedrijven, die op hun beurt genieten van aanstormend jong en internationaal talent. Hier en daar wordt zelfs geopperd dat dit een nieuwe trend is : incubators “broeden” startende bedrijven uit tot echte feniksen, of dat is toch de bedoeling. Ze bieden hulp op vlak van coaching, ondersteuning en infrastructuur. Algemeen gezien worden enkel diegenen met een innovatief en werkbaar business plan toegelaten of geaccepteerd. Het Brugse communicatiebureau DM&S, is één van de bedrijven die helpt om dergelijke traject af te leggen. “Wij halen hier een enorm voordeel uit want start-ups zijn een soort van voelsprieten voor ons," zegt CEO Arne Dacquin van DM&S. "Ze bieden de mogelijkheid om recente marktsituaties en evoluties af te tasten.”

Het concept wordt dezer dagen nog met succes uitgerold en toegepast bij Earnieland, een online shopping community (in 2014 gesticht door Steven Spillebeen) die een commissie ontvangt voor elke aankoop bij meer dan 1000 webshops. Elke maand krijgt de gebruiker die als extra korting op zijn rekening gestort. De fun factor zit hem in het verzamelen van EarniePunten via game-elementen die dan je extra korting verhogen bij je volgende online aankopen zoals bij Bol, Zalando, Booking, Mediamarkt, Neckermann, enzovoort. Binnen Earnieland lopen momenteel stagiairs rond uit vier verschillende landen: de Filipijnen, Colombia, Spanje en uit eigen land. Dit creëert een win-win situatie. Het is een goede oefening om vanuit verschillende perspectieven en culturen beslissingen te kunnen nemen en een must om globaal door te groeien. Ook de jonge stagiairs zelf zijn opgezet met het idee en verkiezen een snelgroeiende starter boven een gevestigde waarde, aldus de deelnemers. (KC)