Foto: Kris Hossey Foto: Kris Hossey

Fietsbus blijft nu toch door Liefkenshoektunnel rijden

Het plan om de Fietsbus niet langer door de Liefkenshoektunnel te laten rijden, is volledig opgeborgen. De huidige dienstverlening voor de fietsers tussen rechter- en linkeroever blijft behouden. “Het is jammer dat hierover ongerustheid is ontstaan”, zegt Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA).

Lees ook: Havenschepen Annick De Ridder (N-VA) komt terug op ingreep Fietsbus: “Communicatie was ongelukkig en voorbarig”

Er was begin deze maand heel wat ongerustheid en protest ontstaan bij de werknemers en werkgevers over een nieuwe dienstregeling van de Fietsbus vanaf 1 oktober. Deze bus zou niet langer door de Liefkenshoektunnel rijden. Dit zou voor veel fietsende werknemers in onder meer de bedrijven in de haven voor veel tijdverlies veroorzaken. Kamer van Koophandel (Voka) Antwerpen-Waasland vond dit onaanvaardbaar.voka

Al snel bleek dat er een aantal zaken waren fout gelopen intern binnen het Antwerpse Havenbedrijf. Schepen De Ridder duwde op de noodrem.

Havenschepen Annick De Ridder. Foto: Joris Herregods
Havenschepen Annick De Ridder. Foto: Joris Herregods

“De communicatie over de dienstregeling rond de Fietsbus was ongelukkig en voorbarig”, zegt schepen De Ridder. “Dat is jammer, want zo is er ongerustheid ontstaan en dat was nergens voor nodig. Ik heb altijd op aangedrongen dat de dienstverlening moest gegarandeerd blijven, zeker voor de hele vroege en late werkers in de haven.”

Iedereen die bij de Fietsbus betrokken is, werd de afgelopen dagen bij elkaar gezet om te zoeken naar een oplossing.

“De uitkomst van dat overleg is eenvoudig samen te vatten: we behouden het huidige systeem. Het contract van de huidige dienstverlening van de Fietsbus loopt tot eind september en deze zal dus nadien volledig behouden blijven en bestendigd worden in een nieuw contract. Iedereen zal zijn of haar woon-werkverkeer op dezelfde slimme en aangename manier met de fiets kunnen blijven doen”, zegt De Ridder.

De Fietsbus wordt door ruim 130.000 mensen gebruikt.