Kanaal roeselare-leie

Voka & Co blazen alarm over kanaal Roeselare-Leie

ROESELARE - De afgelopen dagen werd duidelijk dat de toestand van het kanaal Roeselare-Leie ronduit dramatisch is. Als er in de komende jaren geen tientallen miljoenen euro in het kanaal worden geïnvesteerd, dreigt het ergste. Het burgemeesters overleg Midwest trekt samen met de provincie West-Vlaanderen en ondernemersorganisaties Voka en Unizo West-Vlaanderen aan de alarmbel.

Deze week antwoordde Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit, nog op een vraag van Vlaams parlementslid en burgemeester van Izegem Bert Maertens dat tijdens deze legislatuur elk jaar 5 miljoen euro zal worden vrijgemaakt om herstellingswerkzaamheden aan het kanaal uit te voeren. Maar uit een studie van De Vlaamse Waterweg blijkt echter dat deze 5 miljoen onvoldoende zijn. Gespreid over de komende vijf jaar zal er minstens 32 miljoen euro nodig zijn om het kanaal bevaarbaar en dus levensvatbaar te houden. Bovendien is naast die 32 miljoen ook nog een bedrag van 26,5 miljoen euro nodig voor de verdere uitdieping van de Kop van de Vaart. Iets minder dan zestig miljoen dus en dat geld ligt nu niet op tafel.

Prioriteit nummer één

Kris Declercq, burgemeester van Roeselare en voorzitter van de DVV Midwest, stelt krachtig: “Ons kanaal moet bovenaan het prioriteitenlijstje van de Vlaamse Regering staan", zegt Declercq. "Deze week nog nam ik het initiatief om alle krachten in de regio te bundelen. Het in stand houden en opwaarderen van het kanaal is een dossier dat de hele regio aanbelangt. Alle lokale overheden en de provincie dienen samen, over gemeente- en partijgrenzen heen, te ijveren voor de broodnodige investeringen.”
Gedeputeerde Jean de Béthune zal de coördinatie van deze missie op zich nemen. “Het is belangrijk dat we alle krachten bundelen zodat het kanaal de nodige aandacht en budgetten krijgt", vindt de Bethune. "De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen investeert niet voor niets miljoenen euro’s in de bouw van een nieuwe rivier terminal in Roeselare. Wij geloven sterk in de meerwaarde van de binnenvaart, maar om die modal shift mogelijk te maken, is een goede basisinfrastructuur primordiaal.”

Cruciaal voor logistiek

Volgens Bert Mons, algemeen directeur Voka West-Vlaanderen, dreigt zonder de noodzakelijke investeringen vijftig procent van alle scheepvaart op het kanaal verloren te gaan, wat voor de bedrijven ernstige gevolgen zou hebben. Alle transport zou opnieuw over de weg moeten gebeuren met alle gevolgen van dien op het vlak van mobiliteit en luchtverontreiniging. Volgens Michel Soubry, regiovoorzitter Voka voor Midden-West-Vlaanderen en CEO van voedingsbedrijf Soubry is het kanaal Roeselare-Leie cruciaal voor de aanvoer van grondstoffen vanuit Frankrijk of overzees, via Gent.