20201202_AV_Textielafdeling details (c) Corlazzzoli (3)

West-Vlaamse textielbedrijven vormen de ruggengraat van het vernieuwde Industriemuseum

KORTRIJK, GENT - In Gent opent deze week het spectaculair vernieuwde Industriemuseum zijn deuren met een nieuwe vaste expo onder de noemer ‘100% Textiel’. Midden in de tentoonstelling staat bovendien een gloednieuw glazen maakatelier waar bezoekers meekijken over de schouders van textielmakers. Het museum zal ook kunstenaars aantrekken om in het atelier te experimenteren. De West-Vlaamse textielbedrijven zijn zéér aanwezig.

In de nieuwe expo '100% Textiel', die mede door de beroepsfederatie Fedustria werd gesponsord, wemelt het van de West-Vlaamse bedrijven.  Doorheen de tentoonstelling vind je talrijke stalen én getuigenissen van textielbedrijven van vroeger en van vandaag.

Van West-Vlaamse zijde hebben volgende bedrijven hun steentje bijgedragen: Bekaert/Bekintex (stalend geleidend textiel), Vandewiele (spinplaat, granulaat en een bobijn met filamentgaren), European Spinning Group (oude jeans, vezels, lont en bobijn met gerecycleerd garen + videogetuigenis), Beaulieu (tapijtstalen en geotextiel), Balta (tapijtstalen), BIC Carpets (tapijtstalen), Deltracon/Flanders’ Trimmings (stalen van passement+ videogetuigenis), Concordia (omlooppak), Sioen (brandweerpak, theezakjes, stalen gecoat textiel) en Claessens (schildersdoek).

Nostalgie naar vroeger

De nieuwe expo dompelt bezoekers onder in het hele indrukwekkende productieproces van textiel. De oude textielmachines, die een indrukwekkend kabaal maken, zijn uiteraard weer van de partij, maar er zijn ook nieuwe aanwinsten te bewonderen. Zo staat er bijvoorbeeld een Picanol-grijpergetouw van rond 1980, en een TC2, een hypermodern weefgetouw uit Noorwegen van 60.000 euro dat de meest hedendaagse weeftechnieken kan illustreren. “Het geluid van de oude machines is voor mij pure nostalgie", aldus Sami Souguir, Gents schepen van Cultuur. "Mijn ouders kwamen begin de jaren 1970 vanuit Tunesië naar België om als textielarbeiders te werken, tot aan de sluiting van UCO. Als kind ging ik jaarlijks mee naar de opendeurdagen. Dat waren echte hoogdagen voor mijn ouders en een uitstapje waar we allemaal naar uitkeken.”

Kers op de taart

De kers op de taart is het nieuwe maakatelier, een doorzichtige box midden in de tentoonstelling, waar je kan meekijken over de schouder van de makers terwijl ze plantaardig verven, stikken, vilten, enzovoort. Scholen en groepen zullen er workshops kunnen volgen, en het museum lanceert een ‘artist in residence’-systeem om kunstenaars ter plaatse te laten experimenteren.

Hoewel het Industriemuseum per definitie een historisch museum is, met een rijke collectie over het industriële verleden, is het nieuwe museumverhaal brandend actueel. De expo toont hedendaagse voorbeelden van innovatief textiel, van circulair textiel. Bezoekers ontdekken sprekende voorbeelden van lokale en duurzame productie. Diverse ondernemers getuigen over de concurrentie met fast fashion en goedkope arbeid.