Brouwerij De Halve Maan haalt recordbedrag op met crowdfunding

SONY DSC

In 2015 maakte Brouwerij De Halve Maan een originele actie bekend om de nodige middelen te verzamelen voor de aanleg van haar ondergrondse bierpijplijn.  De brouwerij lanceerde toen een crowdfunding project, waarbij deelnemers levenslang gratis bier konden verwerven. De Brugse brouwerij heeft nu de resultaten bekend gemaakt van die alternatieve financieringsactie. De crowdfunding bracht een recordbedrag van 300 000 euro in het laatje. Nooit eerder werd in België een hoger bedrag via dergelijke crowdfunding opgehaald.

De deelnemers hadden de keuze uit drie formules, waar telkens levenslang gratis biertegoed tegenover stond: een gold  membership (7500 euro), een silver membership (800 euro) of een bronzen membership, voor een bedrag van 220 euro. De drie formules waren een succes. In totaal tekenden 394 mensen in. De brouwerij registreerde 270 bronzen deelnames en 104 zilveren leden. 21 mensen krijgen voor de rest van hun leven elke dag een Brugse Zot dankzij hun gold membership. Volgens CEO Xavier Vanneste is er dankzij deze crowdfunding een community ontstaan van mensen die voor de rest van hun leven Brugse Zot ambassadeurs geworden zijn.

Eind 2015 werd gestart met de werken aan de bierpijplijn, die de historische brouwerij in de binnenstad van Brugge moet verbinden met de bottelarij buiten de stad.  In totaal zal de leiding een lengte hebben van drie kilometer. Nooit eerder werd in België een dergelijke bierpijplijn aangelegd. Bij de inhuldiging van de pijplijn, in december laatst, waren heel wat prominenten aanwezig. Vandaag is Brugse Zot verkrijgbaar in meer dan 30 landen wereldwijd. (KC)