pexels-shattha-pilabut-135620

Hasselts groeibedrijf ziet beter door gekleurde bril

One Inch Whale, een Limburgs bureau dat onderzoek doet over consumentengedrag, gaat gebruik maken van wetenschappelijke inzichten over kleuren. Het exclusieve partnership dat Jasper Scheir en Wim Hamaekers hiervoor hebben afgesloten met een Antwerpse kleurenexpert, moet leiden professioneel advies, waarbij de juiste kleuren in het logo, verpakking, website of advertentie, een meetbare verbetering van de positieve respons oplevert.

One Inch Whale is een onderzoeks- & consultancybureau dat consumentengedrag bestudeert om strategisch marketingadvies te geven aan zijn klanten. Het jonge bedrijf gaat nu in zee met Color Navigator, een firma die alles meet en weet over de impact van kleuren. "Nobelprijswinnaar Kahneman bewees dat 95% van de beslissingen die we nemen eerder onbewust zijn", zegt Wim Hamaekers van One Inch Whale. "Kleur is daarbij in 85% van de gevallen de dominante factor. Door de impact en betekenis van kleuren te koppelen aan andere marktonderzoeksgegevens, komen we nog dichter bij wat consumenten echt denken en voelen. Het partnership met Color Navigator is in die zin een logische en belangrijke aanvulling in de toolbox en technologie die we inzetten.”

Thierry Lescrauwaet van Color Navigator vult aan: “Kleur wordt door het merendeel van de bedrijven zwaar onderschat, terwijl het gewoon de makkelijkste en snelste manier is om de resultaten positief te beïnvloeden. Daar hebben we wetenschappelijk bewijs van."

De samenwerking moet leiden tot meer relevant en strategisch advies over de visuele identiteit van merken en bedrijven. "Door gebruik te maken van de juiste kleurencombinaties en kleurnuances in je merklogo, verpakking, website of advertentie kan je veel meer impact genereren en inspelen op het verlangen en de verwachtingen van de consument", zegt Jasper Scheir, mede-oprichter van One Inch Whale.

Voor het advieskantoor zelf is het zopas afgesloten partnership een stap in de uitgesproken ambitie om sterk te groeien.