Foto: Zuidnatie Foto: Zuidnatie

Zuidnatie en Zenobē testen als eerste walstroomvoeding voor zeeschepen op basis van superbatterij

Gisteren startte er een proefproject op de terminal van Zuidnatie waarbij walstroom door middel van een Zenobē batterij werd aangesloten op het zeeschip ‘UAL Osprey’. Hierdoor is Zuidnatie de eerste terminal in België waarbij walstroom op deze manier wordt getest op een zeeschip. Het proefproject werd gerealiseerd samen met UAL, de rederij van het schip en jarenlange partner van Zuidnatie. Zenobē, een partner in opslag van energie, leidt het project.

Zeeschepen gebruiken eigen generatoren om elektriciteit op te wekken wanneer ze varen of stilliggen, maar in de nabije toekomst worden dergelijke schepen verplicht om zich zonder fossiele brandstoffen van energie te voorzien. Dit noemt men ook wel ‘cold ironing’. De nodige infrastructuur om rechtstreeks aan te koppelen op het elektriciteitsnet is niet overal beschikbaar.

Zuidnatie schakelde Zenobē in, specialist in EV-vloot en net-schaal batterijopslag. Zenobē is gevestigd in Sint-Niklaas met hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk. Bij het proefproject gebruikte Zenobē een second life battery, oftewel een batterij die in een vorig leven werd ingezet voor de aandrijving van elektrische autobussen. Zenobē zorgt ervoor dat de batterij een tweede leven krijgt dankzij dit project. Op deze manier blijven de zeldzame metalen voor langer dan twintig jaar in gebruik.

Verbruikspieken 

Het doel van het project is om meetgegevens te verzamelen over het verbruik en de verbruikspieken, iets wat nog niet onderzocht werd. Zenobē koos voor een batterij van 150 kWh, ondersteund door twee generatoren, om de ongekende pieken te kunnen opvangen en registreren. In een tweede fase wordt de batterij opgeschaald en zijn deze extra generatoren niet meer nodig. De batterij zal dan gevoed worden met de PV-installatie van Zuidnatie. De afgeleverde spanning bedraagt 400 volt en de energie wordt door middel van een kabelpakket aan boord gebracht.

Superbatterijen 

Op lange termijn wil Zuidnatie deze vorm van walstroom aanbieden aan alle rederijen die haar terminals aanlopen. Zuidnatie wil in een latere fase de opgewekte energie van haar zonnepanelen gebruiken als energiebron om de superbatterijen op te laden.

"Met dit proefproject bij Zuidnatie en de haven van Antwerpen bewijst Zenobē dat batterijen de weg naar net zero in havenactiviteiten kunnen ondersteunen. Met onze meest recente kapitaalverhoging is Zenobē goed geplaatst om de Green Deal en de vergroening van alle elementen van havenactiviteiten te ondersteunen", zegt Steven Meersman, oprichter en zaakvoerder van Zenobē.