Binnenschippers doen Limburgse economie bloeden

Door prikacties bij de binnenschippers, die nu al een hele week aanhouden, komt de bevoorrading van Limburgse bedrijven aan het Albertkanaal in het gedrang. Onder meer bij de elektriciteitscentrale van Langerlo (Genk) en bij Tessenderlo Chemie in Ham wordt naar alternatieven gezocht om de productie niet te laten stilvallen. Haven Genk, de logistieke draaischijf voor watergebonden transport, lijdt door de staking iedere dag 25.000 euro schade.

"Het is een ramp," vertelt David Huybrechts van Haven Genk. "Onze hele planning loopt in het honderd. We proberen de dienstverlening zo goed mogelijk te verzekeren door extra vrachtwagens in te zetten, maar dat is slechts een tijdelijke en dure oplossing. We zetten per dag 100 vrachtwagens in tussen Hasselt en Antwerpen. Dat verhoogt ook de mobiliteitsdruk. De files zullen weldra niet meer vanaf Geel beginnen, maar al in Hasselt... We schatten het dagelijks verlies op 25.000 euro. En dit houdt al een week aan, dus reken maar uit..."

binnenschippersEén van de slachtoffers is Tessenderlo Chemie in Ham: "Bij ons wordt kaliumzout in bulk via het kanaal aangevoerd om meststoffen te maken," zegt Kathleen Iwens, woordvoerder van het concern. "Voorlopig gebruiken we onze voorraad en laten we via het wegtransport extra grondstoffen aanvoeren. Maar dat is veel duurder en niet toereikend. Daarom hopen we dat er snel een oplossing komt." Tessenderlo Chemie levert ook afgewerkte producten uit via de binnenvaart. "Normaal moeten er deze week 2 schepen vertrekken, maar we zullen zien hoe de toestand evolueert," aldus nog Iwens.

Bij de elektriciteitscentrale van E.ON in Langerlo doen er zich ook bevoorradingsproblemen voor. De centrale wekt stroom op met steenkool, maar moet weldra de productie fors verlagen of overschakelen op het duurdere aardgas. Andere ondernemingen die hinder ondervinden zijn onder meer de distributiecentra als Nike, Scania, SKF en Power Tools. "Maar ook Ford kan bijvoorbeeld in de problemen komen," zegt David Huybrechts van Haven Genk nog. "Als er bijvoorbeeld één onderdeeltje uit China moet komen, en dat vastzit in een geladen schip, kan de schade snel oplopen."