Extra reclame doet mensen meer poorten kopen

Ondanks de sluiting van de productievestiging in Genk, heeft poortenleverancier Hörmann een uitstekend jaar achter de rug. Het verdeelcentrum in Tongeren, waar ook de verkoop ondersteund wordt, zag de omzet stijgen van 47,7 tot meer dan 50 miljoen euro. In een fors krimpende sector zoals de bouw, is dat een opsteker van formaat.

Hörmann Belgium wijt de sterke prestaties vooral aan de geslaagde marketingpolitiek. De budgetten voor verkoopondersteuning en reclame werden fors verhoogd. Er liepen ook commerciële acties via het dealernetwerk, waar vooral de particulieren positief op gereageerd hebben. In het segment van de industriële poorten diende Hörmann een agressieve prijzenslag te voeren, die een daling van de marges tot gevolg had.

Door de hogere omzet, nam Hörmann in Tongeren extra mensen in dienst. Er werken nu 60 personen. Vorig jaar kondigde het bedrijf evenwel de sluiting aan van de vestiging in Genk, waardoor 85 mensen hun baan verloren. Het Duitse familiebedrijf telt wereldwijd 6.000 werknemers.