hotelschool Ambassadeurslunch in de Hotelschool. Leerlingen van de hotelschool bereiden onder begeleiding van Giovani Oosters een menu.

Het hek van de boerderie is van de dam

Als er al voordelen aan de coronacrisis zijn verbonden, is de stijgende populariteit van 'de korte keten' er zeker ééntje van. De Limburgse producenten van hoeve- en streekproducten die rechtstreeks aan de consument verkopen, zien sinds het begin van de lockdown hun verkoop sterk stijgen. Het Limburgse provinciebestuur smeedt het ijzer als het heet is, en geeft extra impulsen aan het platform Limburg Smaakt naar Meer, waarop alle initiatieven van de korte keten te vinden zijn.

Limburgse landbouwers met een hoevewinkel of voedingsautomaten hebben het door de coronamaatregelen erg druk. “Bij het begin van de crisis bleek meteen hoe essentieel een voldoende aanbod van verse en gezonde producten is,” aldus Inge Moors, gedeputeerde van Landbouw. "Daarvoor vermijden consumenten liever de drukte van de supermarkt en kiezen ze bewust voor hun vertrouwde producent om de hoek. Het is bovendien een blijk van steun aan de plaatselijke ondernemer, die in deze moeilijke tijden het beste van zichzelf geeft om te overleven.”

Ook Patrick Pasgang van het Innovatiesteunpunt merkt dat de omzet behoorlijk gestegen is voor ondernemers actief in 'de korte keten'. “Sommige producenten spreken van een omzetstijging van 20%, anderen van 50%, sommigen zagen hun inkomsten zelfs verdubbelen en verviervoudigen. Zo moeten sommige bedrijven hun automaten verschillende keren per dag bijvullen, waar dat normaal gezien slechts eenmaal per dag gebeurde. We kunnen besluiten dat het succes wel degelijk aanwezig is, maar ook afhankelijk is van het verkochte product. Voor sommige producenten maakt de verkoop via de korte keten slechts een deel van hun verlies goed.”

De provincie Limburg geeft de korte keten nu een duwtje in de rug. "Met een mediacampagne geven we extra aandacht aan het platform www.limburgsmaaktnaarmeer.be", aldus nog Inge Moors. "Enerzijds wordt de consument hierbij aangesproken om langs te gaan bij de producent in de buurt, en anderzijds wordt de landbouwer/teler warm gemaakt om zijn initiatieven breder bekend te maken." Met succes, want meer dan 30.000 bezoekers consulteren er wekelijks het aanbod van 160 producenten. "Van wijn- tot aardappelboer: ze verkopen allemaal via hoevewinkels en automaten. In coronatijden komen daar vaak afhaalpakketten, thuisleveringen en webshops bij. Het succes is dus ook een gevolg van de dynamiek die de procenten zelf aan de dag leggen", meent Moors.

Anderzijds blijft het voor vele land- en tuinbouwers een moeilijke periode. "Zeker voor zij die normaal leveren aan horecazaken en het toerisme, of hun producten op de openbare markten aanbieden", zegt de gedeputeerde. "Om iedereen een beetje vooruit te helpen blijft het dus belangrijk om de consument te sensibiliseren tot aankopen bij de land- en tuinbouwers in zijn directe buurt. Alleen door het belang hiervan te onderstrepen zal het bewustzijn toenemen en de lokale economie zijn voordeel kunnen doen", besluit Inge Moors.