drankcontact

Levenslessen moeten volk naar cafés lokken

Zowat 80 horecazaken in Hasselt lanceren een nieuwe campagne om meer klandizie naar hun zaak te lokken: Drancontact, zoals het initiatief heet, wijst op het nut van sociaal contact voor onze mentale gezondheid. "Een drankje -of het nu koffie, water of een pint bier is- brengt mensen in contact met elkaar. En dat doet leven! Binnenkort spreken we dus misschien niet meer over ‘op café gaan’ maar over ‘een drancontactje doen’, zo klinkt het bij de initiatiefnemers.

De campagne Drancontact is in feite een oproep om mensen naar buiten te krijgen. "Het is door de horeca in te duiken dat sociale contacten ontstaan", weten René Geurts en Maxime Willems, cafébazen in Hasselt Centrum. Samen met 78 andere uitbaters willen ze de mensen uit hun luie zetel halen om een gezellig moment met anderen in hun zaak te beleven. “In plaats van de slogan uit coronatijden 'Blijf in uw kot’ roepen we nu het tegenovergestelde: ‘Kom uit uw kot!"

De campagne wordt gekenmerkt door bierkaartjes en affiches met diverse leuke spreuken. Het moet de klanten doen beseffen dat een horecabezoek altijd leuke contacten oplevert.

“De mensen zijn allemaal bezig met hun gezondheid. Psychologen en psychiaters hebben bomvolle agenda’s. Wij zeggen dat de mensen weer meer op café zouden moeten gaan, er moeten praten met hun vrienden, over van alles en nog wat. Heel wat depressies zouden zo zeker vermeden worden”, stelt horecabaas Maxim Willems. “

“De campagne start nu in Hasselt”, zegt Filip Vanheusden, zaakvoerder van meerdere horecazaken in Limburg en de vorige voorzitter van Horeca Vlaanderen. “Een koffie of pint drinken moet weer klimmen op de sociale waardeladder. Daarom lanceren we ‘Drancontact’, waarvan we hopen dat het binnen 2 jaar het woord van het jaar zal worden. Mensen moeten weer afgeleid worden van hun eenzame contacten op sociale media en opnieuw naar buiten gaan, dat is ons doel.” Ook de lokale politiek steunt het project ten volle.