radiant color

Radiant werft in één klap 25 mensen aan

De Limburgse producent van fluorescerende pigmenten Radiant Color gaat op zoek naar 25 nieuwe werknemers. Vijftien daarvan moeten een nieuwe weekendploeg bevolken omdat het bedrijf een enorme groeispurt doormaakt. “De aanwervingen zijn een gevolg van nieuwe klanten en nieuwe producten”, zegt bedrijfsleider Frank Rutten.

Ook al is het bedrijf sinds 1967 in Limburg gevestigd, Radiant Color is één van die technologische parels die bij het grote publiek nagenoeg onbekend zijn, maar in hun sector internationaal toonaangevend zijn. Toch is de kans groot dat u dagelijks in contact komt met een product dat gefabriceerd is uit basismateriaal van het Houthalense bedrijf. De opvallend gekleurde lunch-trommel, de fluorescerende regenlaarsjes van uw kinderen, het veiligheidsjasje op uw werk of de knalgele zonnebril waarmee u op Tomorrowland onnozel hebt staan doen... Het zijn de fluorescerende pigmenten die Radiant Color maakt en wereldwijd verkoopt. De onderneming is hierin de onbedreigde Europese marktleider, met een marktaandeel van ruim 70 procent.

Intussen breidt het bedrijf sterk uit, vooral op de exportmarkten (60 landen). Er worden bovendien nieuwe producten gelanceerd, zoals een fluorescerend pigment dat kan gebruikt worden in kunststoffen die met voeding in contact komen, zoals drinkbussen en boterhamdozen. Frank Rutten: “Wij zijn het enige bedrijf ter wereld met zo'n product dat zowel voldoet aan de Europese als aan de Amerikaanse wetgeving. Hierdoor kan een producent als Tupperware dezelfde drinkbus zowel in de VS als in Europa verkopen.”

Niet leuk
Radiant Color behoort tot het Amerikaanse beursgenoteerde industriële conglomeraat RPM, waartoe ook het Limburgse Mathys behoort, en dat goed is voor een omzet van 5 miljard dollar. Radiant Color boekte in het gebroken boekjaar dat werd afgesloten op 31 mei een omzet van 20,3 miljoen euro en realiseert daarmee een jaarlijkse groei van 5 procent. Momenteel werken er in de fabriek in Houthalen-Helchteren 70 mensen met een vast contract en 10 uitzendkrachten. Om de vraag bij te benen wordt momenteel een weekendploeg voorbereid, goed voor een vijftiental extra mensen. Bovendien worden ook nog een tiental mensen gezocht voor de gewone weekploeg. Dat zal stapsgewijs gebeuren. “En het wordt steeds moeilijker om die mensen te vinden”, stelt Frank Rutten. “We zouden veel meer kunnen produceren, maar we vinden de mensen niet. Dat is niet leuk voor onze klanten.