Lies De Nyn in 2022. Foto: Dirk Vertommen Lies De Nyn in 2022. Foto: Dirk Vertommen

Ex-borstkankerpatiënte Lies (30) lanceert skincarelijn voor lotgenoten: “Met Moksi weet je dat je veilig zit”

Mechelaar Lies De Nyn (30), die we eerder spraken voor onze reeks 'Out of Office', maakte een jaar geleden wereldkundig dat ze haar eigen huidverzorgingslijn voor oncologische patiënten uit de grond zou stampen. Niet veel later kreeg haar vader een kankerdiagnose. Moksi had meteen een eerste klant. “De chemo sloeg aan, dus mijn vader is intussen gelukkig aan de beterhand, maar voor de winterkou kan hij de producten van Moksi zeker nog gebruiken”, zegt Lies.

Lies kreeg in 2020 de diagnose borstkanker. De chemotherapie bezorgde haar een uitgedroogde, jeukerige huid waar weinig verzorgingsproducten bij hielpen. “Het laatste waar je zin in hebt als je chemo krijgt, is een halfuur in een winkel zoeken naar een geschikt product”, zegt ze. Dus komt Lies, die intussen in remissie is, zelf met een oplossing: Moksi, een lijn met huidverzorgingsproducten gemaakt voor oncologische patiënten. Op 12 december lanceert Lies haar webshop, maar pre-orders kunnen al vanaf 15 november geplaatst worden. Fysieke verkooppunten zijn er voorlopig nog niet, daarover zijn gesprekken lopende.

Lees ook: Out Of Office met ex-borstkankerpatiënte Lies De Nyn van Moksi: “Ik had me voorgenomen om na mijn ziekte niet meer mee te draaien in de ratrace van de wereld”

De nieuwbakken ondernemer ontwikkelde vijf producten: een doucheboter, een gezichtscrème, een bodylotion, een lippenbalsem en een shampoo. Die laatste zal pas vanaf februari beschikbaar zijn. “Alle producten zijn vrij van parfum, etherische oliën, parabenen en gluten”, legt Lies uit. “Ze zijn natuurlijk, vegan en mild. Het doel is om de huid die vernietigd werd door de chemokuur zo goed en snel mogelijk te herstellen.” Lies wil vele lotgenoten helpen door hen de zoektocht naar juiste producten te besparen. “Tijdens mijn behandeling kreeg ik soms badparels en bodylotions die ik wegens schadelijke bestanddelen niet kon gebruiken. Met Moksi weet je dat je veilig zit, of je het nu zelf wil gebruiken of aan iemand wil schenken.”

Moksi is een uitgesproken genderneutraal merk gemaakt voor mannen, vrouwen en iedereen ertussenin. Lies wil de doelgroep niet te veel beperken. “De producten zijn geschikt voor alle mensen met een gevoelige huid. Bijvoorbeeld ook coeliakiepatiënten kunnen ze zonder zorgen gebruiken, want ze zijn glutenvrij.”

Eerste klant

Terwijl Lies druk bezig was met Moski stak het leven haar weer een stok in de wielen. Een dik jaar nadat ze zelf haar laatste chemo onderging, kreeg haar vader een zware diagnose. “Er werd mantelcellymfoom vastgesteld, een heel zeldzame en agressieve vorm van lymfklierkanker. Elk jaar krijgen maar twee Belgen die diagnose.”

Het was de zoveelste klap voor Lies en haar geliefden. Eerder was ook al de moeder van haar partner gestorven aan kanker, de avond voordat Lies zelf haar eerste chemotherapie kreeg. “Het klinkt misschien gek, maar kanker is voor ons bijna deel van het dagelijkse leven. De schok komt telkens minder hard binnen dan de eerste keer dat je het te horen krijgt.” Wanneer haar papa het slechte nieuws brengt, reageert Lies met een kwinkslag. “‘Allez, dan heb ik al een klant’, zei ik. Zover is het gelukkig niet gekomen: de chemo sloeg aan en in augustus was er op de scan niets meer te zien. Papa is aan de beterhand. Al zal hij de producten van Moksi in de koude wintermaanden nog wel kunnen gebruiken. Bij mij duurde de droogheid tot een zestal maanden na de chemo.”