Herman Konings: “Fysieke winkels zullen winnen.”

Herman_KoningsOp het congres van de nationale beroepsvereniging van meubelhandelaars (NAVEM) kwamen liefst 250 retailondernemers luisteren naar trendwatcher Herman Konings, die met een enigszins onverwachte maar toch ook positieve boodschap kwam. "Mensen zijn in onzekere tijden op zoek naar gezelligheid, warmte en menselijk contact”, zei hij. “Retailers zijn uitstekend geplaatst om dat te bieden. Als ze het combineren met augmented intelligence zullen ze over vijf jaar volgens een rapport van IBM definitief de strijd winnen tegen de e-commerce.

Europa wordt volgens de trendwatcher bevangen door het FUD- syndroom. Het zijn de beginletters van de Engelse woorden “fear”, “uncertainty” en “doubt”. Met andere woorden angst, onzekerheid en twijfels overheersen dezer dagen het leven van de consument en het ziet er niet dadelijk naar uit dat daar snel verandering in zal komen. Het heeft ook een grote impact op het consumentengedrag. In de dagen na de terreuraanslagen van 13 november in Parijs, zouden de onlineaankopen van de dagelijkse boodschappen bijvoorbeeld met 50 procent zijn gestegen. Maar door de angst, onzekerheid en twijfel ontstaan ook nieuwe kansen. Mensen zijn bijvoorbeeld begaan met gezond eten, maar in de voedingssector stelt men vast dat ze ook weer meer suiker en vet gaan eten. “Mensen gaan op zoek naar manieren om het in moeilijke tijden toch nog gezellig te maken”, geeft Herman Konings aan. “En zo ontstaan er enorme tegentrends. De almaar sterkere globalisering gaat gepaard met een steeds groeiende aandacht voor alles wat lokaal is. Tegenover de digitalisering staat een hang naar het analoge, en de zoektocht naar uniciteit en authenticiteit is een antwoord op de groeiende standaardisering.”

In die tegentrends liggen volgens Konings grote kansen besloten voor de lokale handel. Voorwaarde is dat die inspeelt op de behoefte aan gezelligheid en het geluk vinden in eenvoudige dingen, en daarnaast ook meer op lange termijn denkt. Bedrijven zijn daar al volop mee bezig. “BMW bijvoorbeeld ontvangt zijn klanten niet langer in grote spiegelpaleizen van showrooms maar probeert verbinding te maken met potentiële kopers door hen de laatste snufjes te laten uitleggen door jonge twintigers die in een T-shirt zijn getooid waarop staat dat ze “product genius” zijn.” Ook rekening houden met andere gedrag bij verschillende generaties, verdient aanbeveling. (KC/GD)