download (87)

Stampix investeert in AI dankzij innovatie-subsidie.

GENT - Het Gentse Stampix, dat in 2016 werd opgericht en deel uitmaakte van de eerste lichting van The Birdhouse, zorgt ervoor dat smartphone foto’s gratis worden afgedrukt en thuis geleverd. Het bedrijf richt zich voornamelijk op jonge gezinnen omdat die een explosie van baby -en familiefoto’s ondervinden, maar geen tijd vinden om ze nog af te drukken. De service is volledig gratis voor consumenten dankzij interactieve campagnes, kortingsbonnen en creatieve boodschappen van merken die zo op een persoonlijke manier in de huiskamer terechtkomen.

Het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) kent aan Stampix een innovatie-subsidie toe van 125.000 euro. De Vlaamse subsidie dient om de artificiële intelligentie achter het platform verder uit te bouwen, waarbij de beste foto’s van de consument automatisch worden klaargezet om te printen. De financiële injectie levert de startup de nodige middelen om samen met een aantal grote merken een pilootproject rond ‘brand matchmaking’ op te zetten. Hierbij zal een algoritme voorspellen welk merk of boodschap best past bij een specifiek gebruikersprofiel, om zo de relevantie van de advertentie te maximaliseren.

Foto’s sneller en makkelijker geprint

“We zijn met Stampix gestart vanuit onze eigen achtergrond in de foto-printing industrie en de vaststelling dat foto’s printen een latente nood geworden is”, zegt CEO Simon Tavernier. “We zien dat één van de grootste drempels om foto’s te printen - naast prijs - de mentale effort is om een goede selectie te maken. Dit willen we oplossen met een slim algoritme dat de foto’s op voorhand klaarzet, net zoals Spotify voor jou het volgende liedje klaarzet. De consument dient enkel nog op de printknop te drukken."

"Anderzijds kampt de reclamesector met een groot imagoprobleem en ons platform biedt daarop een antwoord. Merken hebben massaal de shift naar online advertising gemaakt, maar die zijn vluchtig en worden veelal als storend ervaren. De consument wordt als het ware gestraft door verplicht naar advertenties te moeten kijken. Met onze campagnes bieden wij zowel online als offline touchpoints, waarbij de consument uitkijkt naar de direct mail die hij ontvangt. De subsidie stelt ons nu in staat om de miljoenen foto’s die worden opgeladen via onze applicatie te segmenteren en te linken aan merken als potentiële user generated content (UGC). Door een relevante boodschap op de foto te printen bieden we een meerwaarde voor zowel de consument als het merk, zonder dat de consument dit als storend ervaart.”

Van B2B naar customer experience

Stampix heeft zich de afgelopen jaren voornamelijk op de B2B-activiteiten toegespitst, met de lancering van de nieuwe applicatie wil het bedrijf een stap richting de consument zetten, met meer aandacht voor de customer experience. Het team van Stampix wordt momenteel uitgebreid met 3 personen met de juiste competenties om het ontwikkelingsproject tot een goed einde te brengen.