Bernolet Bert

Bert Bernolet profileert zich als een door idealisme gedreven serial entrepreneur

BRUGGE - In 2016 stak de nu net 40 geworden Brugse ondernemer Bert Bernolet nog de titel van 'Jonge West-Vlaamse Ondernemer van het Jaar' op zak. Met zijn zonne energiebedrijf Solergie tekende hij voor baanbrekend werk. Nu dat bedrijf goed en wel zijn cruisecontrol' heeft gevonden, is het tijd voor een nieuw avontuur: met Pamogi zet hij een bijzonder origineel samenwerkingsmodel in de markt waar ondernemers met een open geest alleen maar beter kunnen van worden. In tijden van individualisering en polarisatie in de maatschappij, ook in de ondernemerswereld, voorwaar een nobel idee.      

Toen Bernolet met Solergie begon, was dat met een mix van dynamisch ondernemerschap en onversneden idealisme. Bedoeling was om de technologie van zonnepanelen niet alleen in eigen land ingang te doen vinden maar ook tot in het Afrikaanse Togo te brengen. "Opdracht grotendeels volbracht", zegt Bernolet nu. "Zelf ben ik nog voor 5 procent aandeelhouder en voor de rest hebben tientallen ondernemers het kapitaal mee onderschreven. Sinds april heb ik het CEO-schap doorgegeven aan Marianne Criel, zodat ik tijd kan vrijmaken voor een nieuw startersverhaal."

Samen sterker voor een betere wereld

De nieuwe NV luistert naar de naam Pamogi en is nu in volle oprichting. Tegen eind dit jaar moet het definitieve startschot volgen. Opnieuw ligt het grote idealisme van Bernolet aan de basis. Hij gaat uit van het principe dat twee meer weten dan één, drie meer dan twee en ga zo maar verder. "Pamogi moet een internationaal platform worden, waar ondernemers elkaar kunnen treffen rond een gemeenschappelijk ondernemersproject", aldus Bernolet. "Het fenomeen is bekend: de ene heeft een idee, de andere heeft geld, een derde heeft de knowhow, een vierde heeft het netwerk, een vijfde is sterk commercieel, enzovoort, enzovoort. Bedoeling is nu om al die energie en kennis te laten samenvloeien. Dat model kan werken in alle denkbare sectoren. Door samen te werken, kan iets moois ontstaan. Pamogi wil een en ander faciliteren . De sterkte van het model is meervoudig: de zaken kunnen sneller gaan, goedkoper zijn en ook de creativiteit is ermee gediend. Al wie droomt van een betere wereld, kan via dit platform aan zijn of haar trekken komen. Pamogi wil zelf een vergoeding uitkeren aan individuen die er in slagen om de juiste personen mee in het bad te trekken."

Online site

Het verdienmodel van Pamogi ligt volgens Bernolet in een commissie die 15 bedraagt op elke 100 euro 'projectgeld'. Na een eerste info avond in de Tesla showroom in Gent, slaagde Bernolet er al in om 21.000 euro startkapitaal bijeen te brengen van partijen die geloven in het concept. Zelf stak hij ook 7.000 euro in de pot, samen met nog een partij. Het startkapitaal - er wordt gemikt op 100.000 euro - gaat vooral naar het ontwikkelen van de online site.

Website: www.pamogi.org

Linkedin: https://www.linkedin.com/company/pamogi/