FOODBAG

Bruggeling Stéphane Ronse (Foodbag, Rayon) zoekt nog meer nestwarmte bij Colruyt

BRUGGE - Bruggeling Stéphane Ronse heeft zijn nog jonge (Foodbag, het West-Vlaamse HelloFresh) en piepjonge (digitale voedingsplatform Rayon) bedrijven omzeggens volledig geïntegreerd binnen de Colruyt Groep en binnen de familie Colruyt. Foodbag klom de voorbije jaren pijlsnel de hoogte in met aan huis geleverde en bijzonder kwalitatieve voedingsboxen die in coronatijd allen maar aan populariteit wonnen.  

Wekelijks bedient Foodbag 10.000 gezinnen aan huis, goed voor 6 miljoen maaltijden per jaar. Gestuwd door de pandemie verdubbelde de omzet in 2020 naar net geen 20 miljoen euro, omdat thuisleveringen nu eenmaal comfortabel en populair waren. Die trend blijft ook anno 2022 aanhouden.

In de sector van de huis-aan-huis beleverde maaltijden zou Foodbag goed zijn voor 30 procent marktaandeel. In de zomer van 2021 kocht het nog zijn Antwerpse concullega 15Gram op.

Deal van 27,2 miljoen euro

De retailgroep Colruyt heeft een belang van 41 procent gekocht in Smartmat, en dat bedrijf overkoepelt het maaltijdboxbedrijf Foodbag en de pas vorige maand opgestarte onlinesupermarkt Rayon. Het prijskaartje zou volgens officiële bronnen 27,2 miljoen euro bedragen. De familie Colruyt zelf bezat al van bij de start (2016) van Foodbag een meerderheidsbelang in Foodbag.

In de nieuwe constructie hebben Korys (de door de familie Colruyt gecontroleerde holding) en Colruyt zelf elk 41,36 procent van Smarmat in handen. Stéphane Ronse en zijn medevennoot tekenen voor de resterende aandelen. Alle minderheidsaandeelhouders zijn nu uit beeld verdwenen.

De huidige aandeelhouders mogen twee jaar lang hun aandelen niet verkopen, aldus het persbericht van Colruyt. Na die datum heeft Colruyt een voorkooprecht.