Credit du Nord desk bankterminal

CCV en Crédit du Nord vereenvoudigen Frans betaalverkeer in West-Vlaanderen

IEPER - De Belgische betaalterminals verwerkten tot vandaag de Franse betaalkaart Carte Bleue tegen ongunstige voorwaarden. Handelaren in de grensstreek hebben daarom noodgedwongen vaak een Belgische én een Franse betaalterminal. Daar komt nu verandering in door de samenwerking van CCV en de 'Benelux desk' van de Noord-Franse bank Crédit du Nord.

Je zag het vaak in de grensstreek: winkels die twee betaalterminals op hun toonbank hebben staan om geen Franse klanten te mislopen. Dit zorgde voor veel gedoe: handelaren moesten contracten afsluiten met twee verschillende betaalbedrijven en twee betaalterminals kopen of huren. Ook de rapportering en de administratieve overlast waren navenant.
Bruno Raes (West-Vlaming actief bij Crédit du Nord in Rijsel) en Dimitri Beck van het in Ieper gevestigde CCV hebben er de voorbije maanden in alle stilte aan gewerkt en het resultaat mag gezien worden: de betalingsmodaliteiten voor Fransen die in West-Vlaanderen inkopen doen, wordt sterk vereenvoudigd. “In het DNA van CCV vinden we de strategie van onze eigen bank terug: professionele en vernieuwende klantgerichte dienstverlening”, stelt Bruno Raes, directeur Benelux desk van Crédit du Nord. “Leveranciers van betaaldiensten zijn succesvol als ze zich richten op de noden binnen bepaalde niches, zoals in dit geval de handelaren in de grensstreek. Dit geeft ons vertrouwen in deze samenwerking."

Nieuwe dienst

Concreet kunnen winkeliers in West-Vlaanderen, en a fortiori in de grensstreek, vanaf nu bij CCV terecht om het Franse betaalschema te ontvangen. Het betaalbedrijf met vestiging in Ieper werkt hiervoor samen met Crédit du Nord. Bij Meubelen Gaverzicht wordt tevreden gereageerd op de nieuwe dienst. “Wij krijgen veel Franse klanten over de vloer en hadden tot voor kort dus twee betaalterminals nodig", weet Dominique Derycke van Meubelen Gaverzicht en Okay. "Het feit dat alles nu op één CCV-terminal kan, is zeer positief voor ons en voor de klanten. Ook de administratie is hierdoor een pak eenvoudiger. In plaats van twee servicecontracten met twee verschillende partijen hebben we nu tenminste één aanspreekpunt."

West-Vlaamse anker in Rijsel

De Benelux-desk van Crédit du Nord werd 25 jaar terug opgestart binnen de machtige Franse bank (8.500 medewerkers, 800 kantoren) en is uitgegroeid tot een volwaardig ‘business center' voor Belgische bedrijven. Het team bestaat op vandaag uit 7 personen, waaronder 4 Belgen. Bruno Raes en zijn collega's begeleiden voornamelijk Belgische (occasioneel Nederlandse) bedrijven/groepen bij hun activiteiten op de Franse markt. "We beheren op vandaag 650 relaties uit allerlei sectoren en van kleine tot beursgenoteerde groepen", aldus Bruno Raes die het team leidt sinds 2010. Onze grote pluspunten zijn reactiviteit, service en een gemotiveerd, stabiel team dat in staat is langdurige relaties met klanten op te bouwen."