Deceuninck mooie luchtfoto

Deceuninck en Roularta zitten in de lift

ROESELARE - Voor de opening van de beurs hebben de beursgenoteerde West-Vlaamse bedrijven Deceuninck en Roularta hun halfjaarcijfers bekend gemaakt. Die cijfers zijn spectaculair beter (Deceuninck) of behoorlijk wat beter (Roularta) dan die van vorig jaar na zes maanden. Honderd procent logisch wel na een door een virus verziekt jaar 2020. In die zin moeten de cijfers van de eerste jaarhelft dus wel wat worden gerelativeerd.    

Francis Van Eeckhout, CEO van Deceuninck, maakt zijn beloftes alvast waar. Hij stelde eerder al een vermoedelijke meeromzet van 40 procent in het vooruitzicht en zo is ook gebeurd: van 289,2 miljoen euro naar 404 miljoen euro. Deceuninck scoort in vergelijking met vorig jaar beter op alle vlakken: meer winst (+ 20,6 miljoen tegenover verlies van 3,4 miljoen netto resultaat) en ook een verbetering van de financiële schuld (nu 97 miljoen euro, vorig jaar 118 miljoen euro). Francis Van Eeckhout verklaart zich uitermate tevreden, maar stelt ook nieuwe prijsstijgingen in het vooruitzicht wegens aanhoudend oplopende grondstofprijzen.

Lezers belangrijker dan reclame

Na een sterk Covid-geaffecteerde eerste jaarhelft vorig jaar, herpakt Roularta’s omzet zich substantieel in de eerste jaarhelft van dit jaar. Die omzet klokte af op 141,7 miljoen euro, wat een absolute stijging is van 21,1 miljoen ten opzichte van de eerste jaarhelft vorig jaar en ongeveer in lijn met het eerste jaarhelft van 2019. De continuïteit van de activiteiten is, zoals vorig jaar, steeds verzekerd geweest. Het nettoresultaat eindigt op +8,1 miljoen euro tegenover -1,4 miljoen vorig jaar.

Wel heeft Covid-19 ook dit jaar nog invloed op de resultaten van Roularta. Bovendien wordt de evolutie van het nieuwe Roularta van een B2B naar een B2C omgeving verder bestendigd want er wordt in de eerste jaarhelft meer omzet gegenereerd uit de lezersmarkt (58,9 miljoen euro) dan uit reclame (53,1 miljoen euro) waar dit in 2019 nog omgekeerd was. Toch liggen in 2021 de reclame inkomsten 11,9 miljoen euro hoger dan vorig jaar. "We zien nog impacten op reclame-inkomsten door sluiting van veel handelaars in het eerste kwartaal van 2021", aldus CEO Xavier Bouckaert van Roularta. "De abonnementeninkomsten zijn dit jaar gestegen met 6,8 miljoen euro na een reeds ijzersterke eerste jaarhelft in 2020 en gestegen met 9,8 miljoen tegenover de eerste jaarhelft 2019. Dit dankzij interne groei en integratie van de volledige overname van joint venture merken Plus Magazine Nederland, Plus Magazine Duitsland en Télépro sinds 1 april 2021."