vandecasteeele aline londen

Starter Aline Vandecasteele maakt het helemaal waar in Londen

KORTRIJK, LONDEN - De uit Kortrijk afkomstige Aline Vandecasteele had een ondernemersdroom, trok er mee naar de Londense City en is er op zelfstandige basis en in no time opgeklommen tot een hele dame. Haar bedrijf luistert naar de naam Anotherastory en organiseert niet de minste conceptuele events voor niet de minste klanten. Onder meer het prestigieuze Franse champagnemerk Ruinart en Victoria Beckham behoren tot de vaste klantenkring. 

Aline is de dochter van Yves Vandecasteele die ook bijzonder succesrijk is met zijn 'vlasbedrijf' Castellins (productie en trading van vlasvezels). De  Londense start-up Anotherastory ontwerpt en produceert evenementen voor de grootste luxemerken. "Mijn topklanten zijn onder meer Harry Winston, Ruinart, Mac, Victoria Beckham, Drunk Elephant en Lodha", vertelt Aline Vandecasteele. "Wij komen aandraven met het volledig creatieve idee en met de locatie. Ik teken met de hand, maak moodboards en dan gaat mijn designer dit renderen om de klant een realistisch beeld te geven van het event. Vervolgens schakelen we over naar de effectieve productie. Ik ben een perfectionist, koop alles aan en probeer alles aan te maken met schrijnwerkers. Ik huur dus bijna nooit meubilair maar ontwerp het zelf, laat het maken of koop het zelf aan. Alles wordt in house gezocht. Alles moet door mij goedgekeurd worden want voor dergelijke klanten mag en moet het perfect zijn. Jawel, ze zijn very high demanding."

Waslijst aan referenties

De jonge West-Vlaamse dertiger kan al een indrukwekkende referentielijst voorleggen. "We doen vaak lanceringen van beauty merken zoals dit jaar voor het Amerikaans Cerave, Drunk Elephant, Tata Harper, Clinique, Rituals of MAC", aldus Aline. "Om je een idee te geven: Drunk Elephant spendeerde een heel budget om hun beauty merk te lanceren in London. De lanceringen kunnen diverse kanten op: een pop up shop, een unieke locatie ombouwen met het DNA van een merk, een exclusieve trip naar het buitenland. Momenteel lanceren we bijvoorbeeld Drunk Elephant in Singapore, waar we een pop up shop installeerden. Voor MAC Cosmetics zijn we enkele weken terug naar IJsland geweest waarbij 10 influencers alles instagrammable (hét nieuwe woord) maakten voor een volledige belevenis, en dat in een setting die wij opzetten ter plaatste en zo delen met de wereld. We organiseren ook een 4-tal fashon shows per jaar. We mogen alle trunk shows doen van Victoria Beckham en hebben recent een show voor het Spaanse Delpozo mogen verzorgen. Voor Lodha, een projectontwikkelaar die exclusieve appartementen bouwt in Mayfair en Holborn, mochten we voorzien in interior design pop ups. Maar het kan even goed gaan om het nabouwen van een model appartement en er een exclusief feestje aan breien zodat de klanten in avant-première kunnen proeven van wat een gebouw zal te bieden hebben. Het champagnemerk Ruinart is allicht mijn meest trouwe klant. Voor Ruinart organiseren we alle standen op de art fairs in de wereld. Zo zijn we dit jaar naar Art Basel, Frieze New York, Frieze London gegaan en nu binnenkort gaan we naar Art Basel Miami."

Lichte structuur

"De structuur van ons bedrijf is heel klein om de overheadkosten te minimaliseren", vertelt Aline nog. "Ik werk met freelancers en zorg dat ze goed verdienen aan een project. Mijn freelancers hebben ervaring en werken autonoom. Vaak geef ik ze een voltijdse job, maar ik vraag van hen een perfecte uitvoering van de opdracht."

Anotherastory bestaat bijna 3 jaar en de omzet klimt dit jaar naar 1,5 miljoen Pond ofte ongeveer 1, 7 miljoen euro. De kantoren zijn gelegen in de betere Londense wijk Chelsea, dicht bij een storage unit wat nodig is om meubels en decoratie in onder te brengen. En wat de ambities zijn op termijn? "We hoeven niet perse te groeien", aldus de Kortrijkse schone. "Stress proberen onder controle te houden is ook belangrijk. Freelancers opleiden tot ze een krak zijn in hun job, blijft een uitdaging. Mijn focus blijft sowieso liggen op de luxury markt."